NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
#750707
jacha05 skrev:Så finns verkligen inget hopp för 1.8an :lol: ?
Inte för rimliga pengar.


.
Användarvisningsbild
av Vojje
#750723
Prova V-Power. Men jag håller med, det är inte billigt :roll:
Användarvisningsbild
av Rydell
#750762
Att tanka V power borde bli tvärt om (sämre effekt) då det är mindre etanol i den än i 95 oktan. Den får ju mer effekt om du tankar etanol än bensin.
av Kimmen90
#750784
Rydell skrev:Att tanka V power borde bli tvärt om (sämre effekt) då det är mindre etanol i den än i 95 oktan. Den får ju mer effekt om du tankar etanol än bensin.
Man får väl bara ut mer effekt av etanol om man har en motor med turbo, säljaren förklarade för mig att det är detsamma e85/95 om man kör utan turbo.
Användarvisningsbild
av grillchips
#750806
Kimmen90 skrev: Man får väl bara ut mer effekt av etanol om man har en motor med turbo, säljaren förklarade för mig att det är detsamma e85/95 om man kör utan turbo.
Återigen tar jag upp påståendet (som jag inte lyckas hitta hos källan) att Teknikens Värld mätte väl upp en 1.8F med etanol i tanken till 138hk, när den på pappret ska ge 125hk. Hittar som sagt inte artikeln men det har nämnts ett par gånger här i forumet iallafall.
av MatsO
#750827
Jag pratade med Volvos tekniska support om det när jag funderade på en 2.0F.
Enligt Volvo så är den starkare på etanol men då det saknas en klar standard på E85 så vågar man inte ange något exakt tal på hur mycket starkare den blir på etanolen
av Rådlös
#750837
Öppna sportluftfilter och etanol går inte bra ihop. Etanol vill ha fler värmegrader på förbränningsluften än vad bensin vill ha för att förbrännas fullständigt. Därför behöver FFV-bilar all luftförvärmning som det kan få. Det vill säga: Så som fabrikanten har utrustat den.
Jag är inte någon trimmare eller racerförare, men rent reflexmässigt tänker jag att 2.0F är ju samma motorblock som 1.8F. Bara större borrning och 147 hkr.
I teorin borde det ju gå att byta motor. Men i praktiken är det säkert dyrt, omständigt och resurskrävande. Dessutom krävs det säkert mycket goda kunskaper om vad och hur man gör. Läs den här tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=93329 Där finns det lite funderingar över bilarnas elektroniska system och vad som gäller och eventuellt krävs.

Ett tillägg: Man får ett bättre bottendrag och en bit upp i varvregistret med E85. Toppvarven torde vara lika på E85 eller bensin.
av FlaxxeT
#1291938
Tjena tjena ja när de gäller trimma så kan du även byta bränsle spridare i den och även fuel railen, ja själv håller på med att hitta fakta och har åntligen lyckats få fram de bästa för min v40 1.8 98/99 :-D
Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]