Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av Frigge
Snowroller skrev:Ok, då kanske det är lika bra att inte koppla in passagerarkudden då? Har aldrig bilbarnstol i bilen, så därav tanken att koppla in den igen men nu vet jag inte...

Självklart ska du koppla in airbagen om du ändå inte ska ha barnstol där.
Den utgör ju ett skydd för passageraren. Skulle det vara så att den gör mer skada än nytta skulle ju alla bilar som har det blivit inkallade för urkoppling.
Användarvisningsbild
av Brainy
Frigge skrev:
Snowroller skrev:Ok, då kanske det är lika bra att inte koppla in passagerarkudden då? Har aldrig bilbarnstol i bilen, så därav tanken att koppla in den igen men nu vet jag inte...

Den utgör ju ett skydd för passageraren. Skulle det vara så att den gör mer skada än nytta skulle ju alla bilar som har det blivit inkallade för urkoppling.
På en stor och säker bil som V70 så gör den inte lika stor nytta som på t.ex. en skräpasiat (ursäkta uttrycket) som börjar demolera ihop kupén vid en smäll på ett helt annat sätt än en Volvo.

Sen ligger det självklart lite i hur nära passageraren sitter men nog sitter passageraren allt tillräckligt långt bak även i en v50 om inte stolen är långt framdragen. Det som snarare skulle vara till nytta där är ett knäskydd då knäna har väldigt kort bit att röra sig.

Så vad jag hört från Volvofolk om att det faktiskt går att köpa V70 med krockkudde är för att vissa kunder kräver den för att köpa bilen, inte för att den behövs. Dvs enbart för att kunden ska köpa kärran.

Frigge: Du kanske kan tala om för mig hur krockkudden gör nytta vid en krock där bältet nyper fast kroppen tillräckligt långt ifrån instrumentbrädan för att huvudet/bröstet ska ta i en instrumentbräda som inte rör sig tack vare bilens krockbeständighet?

/Anders
Användarvisningsbild
av CarMan
Frigge skrev:

befinner du dig i den sitruation att du inte kommer att slå i instrumentbrädan, så gör ju krock kuden att du får en kraftig smäll i ansiktet & ett tryck på nacken.

(jag menar inte att kudden blåses upp mot huvet o skapar en smäll, utan att ansiktet bromsas kraftigt mot kudden)

krock kuddarna är ju konstruerade så att dom kan bli olika håsda & bilen gör en beräkning på hur hård kudden behöver vara & när den ska blåsas upp, för att det ska bli ett optimalt skydd, så ni som har krock kudde behöver inte vara oroliga! Men man kan i en hel del struationer få en kraftigara ansikts smäll än nödvändigt på vissa bilmodeller
av Frigge
Hur som helst har en airbag mer fördelar än nackdelar.
Har inte ens hört talas om någon som "skadats" av en passagerarkudde nånsin, inte någon som varit bältad allafall :wink: .
Hur man än vänder o vrider på det är säkerheten högre för passageraren om det sitter en kudde där än om det inte skulle göra det. Är det en liten krock kommer den inte göra någon jättenytta men å andra sidan hinnar man ju inte montera en INNAN frontsmällen i 100 km/h då den gör en enorm skillnad.
Användarvisningsbild
av Brainy
Frigge skrev:Hur som helst har en airbag mer fördelar än nackdelar.
Har inte ens hört talas om någon som "skadats" av en passagerarkudde nånsin, inte någon som varit bältad allafall :wink: .
Hur man än vänder o vrider på det är säkerheten högre för passageraren om det sitter en kudde där än om det inte skulle göra det. Är det en liten krock kommer den inte göra någon jättenytta men å andra sidan hinnar man ju inte montera en INNAN frontsmällen i 100 km/h då den gör en enorm skillnad.
Vid min frontsmäll i de hastigheterna så fick inte personen i passagerarsätet några skador i ansiktet som tydde på att denne slagit i instrumenteringen, trots avsaknaden av krockkudde...

Varför tror du att en säkerhetsledande biltillverkare som volvo skulle strunta i att montera passagerarairbag om de kunde öka säkerheten genom att montera den?

Kostar väl några kronor extra att bygga ihop bilen men ekvationen att få dåligt säkerhetsrykte får jag ändå inte att gå ihop.

/Anders
av Snowroller
Ok, tack, då blir det inkoppling av kudden igen. Hoppas få det fixat snart. Fick som sagt ingen information av bilhandlaren att den var urkopplad när jag köpte bilen(V70 -00). Även i annonstexten framgick det att "passagerar airbag" fanns, så jag hoppas de fixar det gratis.
av Cicaro
Jag skulle ALDRIG sätta ett barn på passagerarsidan om jag hade krockkudde där, spelar ingen roll om den går att stänga av med nyckel, ska jag ha barn där det suttit krockkudde ska den vara fysiskt bortmonterad.. jag kanske är paranoid men jag låter inte barn sitta fram i min Volvo där jag endast har sidokrockkudde på passagerarsidan. nej kör jag ett barn åker denne i mitten bak för att hamna så långt bort från enk ollision som möjligt.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag kör också mitt barn mitten bak, för att han ska åka så säkert som möjligt, han har inte roligare fram.

men han har vid flera gånger åkt med mig i andra bilar & då suttir höger fram med urkopplar airbag, det har jag inge problem med. jag litar på konstruktioen & jag känner inte till ett enda fall där det falierat
av Frigge
CarMan skrev:jag kör också mitt barn mitten bak, för att han ska åka så säkert som möjligt, han har inte roligare fram.

men han har vid flera gånger åkt med mig i andra bilar & då suttir höger fram med urkopplar airbag, det har jag inge problem med. jag litar på konstruktioen & jag känner inte till ett enda fall där det falierat

OM det hade hänt skulle vi nog känna till det :wink:
Media brukar inte va sena att rapportera fel på Volvobilar.
av Snowroller
Så, då var det löst, får passagerarkrockudden inkopplad gratis på måndag. :-)

Låter som typ BMW iX är en kandidat? h[…]

Brainys V60

Efter omlackering , kanske man bör fundera p[…]

240 startar inte

Ska kolla på det när jag kommer hem sen[…]

Trasig lampa, takbelysning

Ja det låter inte som att det är sj&a[…]