Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av overhard
Tänkte byta min V70 2.5T -98 mot en V70 från 2002 och uppåt med turbo och automat. Nu undrar jag vad som skiljer automatlådorna i V70N emellan? Hur är den som sitter i 2002-2003 mot den som sitter i 2004 t ex? För visst är det skillnad? Jag kollar på en V70 T5 -03, är det något man bör känna till? Något annat man ska kolla för just denna bilmodell när man testar bilen? Får låna hem den ett dygn av handlaren som ska ha 59 900 för den (lite saftigt för en bil som har rullat 22500 mil kan jag tycka).

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Mycket saftigt skulle jag säga. Runte 10000 för mycket. Denna automat är femstega med lock up och du kan växla manuellt. Detta kan du inte med lådor ifrån 02 som bara är en 5 stegad konventiopnell låda. Kolla noga oljan i lådan och känn att den växlar mjukt och fint. Be handlaren byta olja i lådan innan köpet.
av overhard
Tack för svaret! Menar du att säljaren ska släppa den för runt 50 med nybytt växellådsolja osv? Vi får väl se hur duktig jag är på att pruta. :) Har lånat hem den till imorgon och jag tycker den växlar fint när man gasar lugnt. Bromsarna tar dock väldigt långt ner känns det som, kanske gick hårt innan den byttes in så beläggen är slut? Jag är helt grön på bilar men jag såg en gul sticka en bit ner bredvid luftfiltret typ, är det växellådsoljan? Hur ska det INTE se ut och hur ser jag om det verkar vara OK?

Apropå min ursprungliga fråga, gäller detta T5 eller är det alla V70 med automatlåda från 2003?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Det är samma typ av låda i alla upp till 08 med smärre modifikationer. Du skall kolla oljan i lådan med motorn igång och bilen varmkörd. Det är en liten spärr under själva stickan som du får trycka in innan du drar upp stickan. Den ska vara klarröd som hallonsaft och inte lukta bränt. Bromsbeläggen är ju enkla att kolla bara skruva bort ett fram och ett bakdäck och kolla. Lätt att byta själv klossar. Jag tycker det är dyrt för en 10 år gammal bil med 23000 mil på mätaren även om det är en prestandabil så finns det många.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Kollar du på bilpriser.se så skall din kärra om det är en 03 med aut helläder business plus dragkrock gå på 32000kr 04 49000 är bilen fin och välskött samt det finns kvitto på alla reparationer så kan det ju hamna i ett annat läge. Man får dock tänka på att dämpare helst bak är dåliga om de inte är bytta. Kylaren sitter illa och utsätts för vägsalt, hjullager mm. Så kolla att mycket sådant är bytt för man bör ha med det i kalkylen tycker jag.
av overhard
Nu har jag valt att inte köra på den T5 jag testat. Den går bort pga bubblor i lacken runt skärmkanterna. Vill inte ha en bil som rostar inom ett år. Ha dock hittat två andra. En 2004 2.5t och en 2002 2.4t ocean race. Den OR har en liiten bubbla under lacken vid ena skärmen annars verkar den vara pedantskött och har ju en grymt trevlig färg på lacken. Den 2004 har väl lite trevligare motor och har dessutom tonade rutor och vinge vilket jag annars "måste" kosta på den ocean race bilen. OR har gått 2k mil mindre men är 2 år äldre. Hur hade ni gjort?

Bilarna
http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_v70 ... m?ca=5&w=2
http://www.blocket.se/gavleborg/Volvo_v ... m?ca=5&w=2
av overhard
En sak till. H****ete vad svårt att köra lagligt med en T5:a! Har själv en -98 med 2.5t + chip men det är ju värsta fismotorn i jämförelse om jag får säga. Nu är den iofs BSR chippad T5:an men enligt säljaren har det blivit nollat vid nån mjukvaruuppgradering men det följde med PPC dosa och så för att blippa tillbaka det. Steg 2 med ljuddämpare som låter illa på motorväg men grymt härligt vid acc! Man ligger och kör 70 och det känns som 35, trycker ner gasen två centimeter och efter några sekunder råkar mätaren visa 120! :) Ville bara skriva det. :)
av overhard
Undrar en till sak. Ang V70 växellådor 2004. Finns bara 1 variant eller olika? Den T5 jag testade från 2003 hade ett "W" läge där den slirar lite mer på kopplingen när den ska iväg, och ett manuellt läge som jag inte förstod mig på, har alla det? Även 2.5t -04? Någon som kan gå igenom vilka finesser som finns i den växellådan? Typ hur man växlar manuellt (och när man ska använda det), hur kick down fungerar (någon varvspärr eller liknande innan kick-down?) osv.

Tack på förhand!
av rid54
Det som känns som slirning i en automatlåda är momentomvandlaren (convertern) som gör sitt jobb; någon riktig slirning förekommer inte. "W-läget" var på äldre modeller helt enkelt att lådan tvingades starta på 3:an för att motverka hjulspinn vintertid (Winter..), kanske så på denna också.
Mvh
/RID
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Tiptronic finns som jag skrev från 03 och framåt på V70. Lägg i tiptronic-läget då hoppar 1.an i om du står still sedan är det bara att gasa tryck spaken mot + och tvåan hoppar i osv
Hastighetsmätare 760

Är tyvärr inte sånt hjul i dessa m[…]

Löjliga priser XC70

https://www.tradera.com/item/1001/715984444/volvo-[…]

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]