Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

v70-99

Tänkte höra hur man vet/kan ta reda på att AC fungerar bra-optimalt?
Vad är symptomen för en välfungerande utrustning.
Dvs tid för att det ska bli kallt, hur kallt osv.

Köpte bilen förra året, och visste då att AC inte fungerade.
Tog den till Bilia och dem gjorde service, var typ torkfiltret som var sönder, rost hål eller liknande.
Var iaf någon ny slang och filter samt arbete och kostade 4.500kr.
Tror dem fyllde på gas, men tror det var runt 1KG?

Så då vill man att det ska fungera bra också.
Har inga felkoder på AC systemet.
Men skulle det ges en felkod om det inte fungerade optimalt?
Kanske är måste vara en stor differens innan felkod lagras.

Ska man ta ngn termometer i luftuttaget och köra 15 min eller likande?
På AC-systemet finns det inga felkoder att sätta (tror jag). Inte att förväxla med ECC, där det finns en uppsjö av koder att sätta.
Men vänta tills du har 20-25 grader ute, sen kör du en sväng med en termometer vid ett utblås och vrider på "kallast". Då borde du få ner tempen till 6-7 grader.
Det är iaf vad min klarar.
Inte helt vetenskapligt, men du får ett hum om hur systemet fungerar.
Kör in bilen i ett garage för att få upp utetemperatueren. På tomgång och max fläkt och lägsta temperatur ska kompressorn gå hela tiden. enkel felsökning för att se att det finns ordentligt med gas i systemet. Om kompressorn slår till och från så kan det bero på att det inte finns tillräkligt med gas i systemet.
// Jonas
sssljo skrev:Kör in bilen i ett garage för att få upp utetemperatueren. På tomgång och max fläkt och lägsta temperatur ska kompressorn gå hela tiden. enkel felsökning för att se att det finns ordentligt med gas i systemet. Om kompressorn slår till och från så kan det bero på att det inte finns tillräkligt med gas i systemet.
// Jonas
Kompressorn ska slå till och från vid normal drift. Men om den slår till och från jätteofta som t.ex. varannan sekund så indikerar det att det är lite gas kvar i systemet.
SubMarine skrev:
sssljo skrev:Kör in bilen i ett garage för att få upp utetemperatueren. På tomgång och max fläkt och lägsta temperatur ska kompressorn gå hela tiden. enkel felsökning för att se att det finns ordentligt med gas i systemet. Om kompressorn slår till och från så kan det bero på att det inte finns tillräkligt med gas i systemet.
// Jonas
Kompressorn ska slå till och från vid normal drift. Men om den slår till och från jätteofta som t.ex. varannan sekund så indikerar det att det är lite gas kvar i systemet.
Har du provat?
Har inte varit så jätte varm ute och regnat, men ska försöka prova lite senare idag.

Vet iaf bara att den inte jobbade febrilt efter servicen, då jag köpte AC rengöring från Biltema för att få bort lite dåligt lukt.
sssljo skrev:Har du provat?
Provat vad? Jag har själv haft låg gasmängd till följd av läckande torkfilter och då cyklade kompressorn med mycket små intervall, d.v.s den slogs på och slogs sedan av efter ~2 sekunder. Kylan var då inte alls som den borde med 6-7 grader ut munstyckena utan istället ljummen.

Kompressorn är inte av typen som går hela tiden utan den slår på och av beroende på trycket i systemet. I vissa fall går kompressorn längre och ibland kortare stunder beroende på saker som utetemperatur, kylning av kondensor och lufthastigheten över evaporatorn.
Har gjort provet på tomgång med ett antal bilar och aldrig varit med om att kompressorn slår ifrån om inte systemet har en låg gasnivå. Tror inte att den uppnår tillräkligt med kyla på tomgång, arbetscykeln med till och frånslag kräver högre varv på motorn. Viktigt att men har fläkt på max och innställd temperatur på min.

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]

Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]