Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arne
När man byter bromsok så bör man byta bromsslangen samtidigt, som någon tidigare nämnt så kan en gammal bromsslang fungera som en backventil och då ligger det fortfarande kvar tryck mot kolvarna som gör så att bromsarna ligger an mot skivan.
av mena
Har skaffat bromsslang nu och bromsvätska dot 4+ och tänkte byta slangen ikväll.

Det har gått exakt 2 år sedan bromsvätskan byttes senast så jag funderar på att byta all bromsvätska samtidigt. Köpte en liter, hur mycket går det åt?

Och i vilken turordning luftar man bromsarna?

Jag har inte möjligheten att hissa upp hela bilen utan kan bara ta däcken parvis. Det bör väl inte göra någonting va?
Användarvisningsbild
av Vojje
Parvis blir perfekt.
Man luftar med början så långt ifrån huvudcylindern som möjligt och jobbar sig "framåt".
M.a.o. HB,VB,HF,VF

Läser man Haynes står det en annan ordning. Skit i det :D
av mena
Det gick inte bra. Jag fick lös änden som går till oket men andra sidan sitter som berg. Mycket 5-56 och slag men tillslut drog jag sönder kanterna.
Köpte speciella nycklar som är 6 kantiga och som är som en ringnyckel men öppen, men dessa kom inte åt tillräckligt bra. Så jag fick ta vanliga ringnyckel men lyckades inte lossa slangen.

Så nu står jag här med en bromsslang som inte går att lossa på ena änden. Eftersom jag behöver bilen kunde jag inte gå lös på slangen utan var tvungen att kunna koppla ihop allt om jag inte lyckades få lös den.

Har ni några tips på att få lös slangen?

Slangen ska ju kasseras men jag måste vara säker på att jag för lös sslangen och kan koppla dit nya slangen på samma gång eftersom jag är i behov av bilen.
av mena
Så nu var bromsslangen bytt på problem sidan och jag passade även på att byta bromsvätska och lufta alla fyra oken.

Trots detta så blir vänster bakhjul fortfarande varmare än det andra hjulet. Vet inte vad jag ska ta mig till.

Har bytt följande i rangordning:

handbromsbackar - handbromsvajer
bromsskivor - belägg - handbromsvajer
bromsok (problemhjulet)
Bromsslang - bromsvätska

Finns inget mer att byta längre ...
av 2444ever
Säker på att den ligger på? Kanske är andra sidan som bromsar sämre?
När jag hade problem med kärvande ok så gjorde jag så här för att kolla om någon broms låg mot:
Jag startade med kall bil, planerad sträcka så jag skulle slippa bromsa (använde motorbroms där det behövdes). Körde någon kilometer, sedan motorbromsa jag ner till stopp. Och sedan kände jag om någon skiva inte var kall.
av mena
Har nu äntligen lyckas åtgärda problemet och det ser ut som att det var ena belägget som var ett måndagsexemplar. Jag upptäckte aldrig att ena nya bromsbelägget kilade fast i det nya bromsoket. När jag väl upptäckte det så filade jag ned anläggningsytan så att belägget kunde röra sig lite.
Det gjorde susen och bromskivan har nu lugnat ner sig och blir inte stekhet längre, tack och lov.

Lägger in en bild för att beskriva lättare vad på bromsbelägget som jag filade för att det skulle glida lättare i bromsoket och inte kila fast.
Det handlade bara om belägget som sitter längst ifrån kolven.

Bild
Bild
av mena
Syftade dock på bromsbeläggen, de är från Bosch.

Jag skulle gissa på att mitt gamla bromsok inte är något fel på utan att det var belägget från Bosch som strulade ifrån första början.
Funderar lite på att koppla tillbaka det gamla bromsoket bara för att få reda på. Kanske någon som vill köpa ett nytt bromsok använt bromsok.
Volvo appen

Jag får trycka väldigt många g&ar[…]

Hastighetsmätare 760

Är tyvärr inte sånt hjul i dessa m[…]

Löjliga priser XC70

https://www.tradera.com/item/1001/715984444/volvo-[…]

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]