Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Hur får man bort hjulbultarvsom sitter hårt som f-n? Jag skulle skruva på sommarhjulen nu tänkte jag och skulke börja med vänster bakhjul. Det var tvärnit direkt. Jag klarar helt enkelt inte att lossa bultarna med fälgkorset. Volvos eget verktyg böjde sig utan att bulten släpper det minsta. De andra hjulen har inte vart av sedan jag satte på dem i höstas och de bultarna lossnar med en liten knyck bara. Vänster bakhjul fick nytt hjullaget så verkstaden drog väl med maskin. Och drog som f-n. Idioter!
Användarvisningsbild
av erikn
En av anledningarna till att jag skaffat muttermaskin.
av 2444ever
Du kanske redan testat tricket, men om inte: hitta ett läge med fälgkorset där dom fria armarna är parallellt med marken, eller hur man skall förklara. Den närmast dig placerar du foten på, kanske bekvämast om den lutar lite nedåt. Grabba tag i motsatt arm.
Tryck med foten o dra i andra. Har fått loss en del tjuriga bultar med det.
av umekille
Sätt ett långt rör på fälgkorset och lyft uppåt.
Dem verktyg med utdragbart skaft brukar fungera,
Smörj kvällen innan med ordentligt med spraykrypolja.
Ha på kopparpasta innan återmonteringen av bult/mutter.
Dra åt med kort skaft bara såpass du vet det sitter.
Obs. man blir starkare av att lyfta än att stå o stampa på verktyget.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag har en mojäng med 1:10 utväxling som gör alla bultar/muttrar till en barnlek, 3-400kr.
av llesrof
Problemet är inte att hoppa på fälgkorset eller använda ett järnrör som förlängare. Problemet är att jag är starkare än verktygen. Någon sådan där mojäng med utväxling har jag inte tillgång till. Funderar på att ringa Volvo Assistans imorgon.
av llesrof
Så där ja...en sådan där mutteravdragare med teleskopskaft böjde sig den med. Muttrarna på båda bakhjulen sitter som berget efter att verkstaden haft av hjulen. Trodde bara det var vänster bak men även höger bak har de haft av. Det var inte bara ett hjullager som byttes, även bromsbeläggen till parkeringsbromsen byttes ju. Och Volvo Assistans? Näe, de kan inte göra något. De hjälper bara till när man behöver bärgare eller har fått punktering. Att utnyttja Volvo Assistans när man får problem till följd av att man haft bilen inne på en auktoriserad volvoverkstad är inte deras grej. De hänvisar till verkstaden. Som är stängd.
motorinställning

Plocka av kamremmen, ställ allt rätt, &a[…]

Uppdatering Har varit ute och provkört men de[…]

Skruva ur den gamla, låt all bromsvätsk[…]

Min har efter 1500 mil förbrukat El 6,9 kWh[…]