Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guru
sveare skrev: Bilfirman kommer nu att titta på att bygga om bilen till Comfort/Touring utförande eller ta fram en ny bil.
Tråkigt att det blev fel men bra agerat av ÅF att ställa saken rätt. Dom gör rätt i att beställa en ny, kostnaden att bygga om är högre än man tror.
Gav ÅF dig chansen att revidera dina val/tillval?
av sveare
Hej, Jo jag fick möjlighet att göra ändringar tillägg om jag ville. Påpekade att Volvo bil och Bilia skickar med vinterhjul nu när man beställer ny bil så jag fick med nya vinterhjul, värde 10-12´så det var ju i och för sig en bra affär att det blev fel. Är ju inte utan bil utan jag kör med den "felaktiga" tills den nya kommer.
av sveare
Har nu fått en ny bil med Touringfjädring, vilken skillnad, mindre stötig gång men fortfarande en bil med superväghållning. Detta borde vara standard, den som vill ha en hård sportfjädring kan ju välja detta som option.

En sak som jag märker är att denna bil vibrerar oroväckande vid ca 1500 v/min . Det märks mycket på växel 5 och 6. Kör man 80 km/tim på 5-an och motorn belastas lite, en mycket svag motlut, så kommer vibrationen som känns i ratt och stol, även på 6-an vid 90 kmtim. Kommer man upp mot 98-100 km/tim så märks det inte.
Jämfört men bilen jag har haft i två månader så är det en stor skillnad.
Vad göra? Någon som har upplevt detta?
av chaffis75
Oj vilken Service och snabbt att bygga den nya gick det också, kanske man blir prioriterad i fabriken.
Ja hade man bott närmare så hade man helt klart funderat på den handlaren till nästa bil.
av least
Låter som en handlare som verkligen tar ansvar! Fram för fler av denna sort. :)
Användarvisningsbild
av Vojje
sveare skrev: Vad göra? Någon som har upplevt detta?
Det kommer att slita till sig. Se upp med oljeförbrukningen under tiden.
av sveare
Hej, Men vad tror ni vibrationerna som kommer vid ca 1500 rpm när motorn belastas lite grann?
Användarvisningsbild
av philipsguy
Off topic: brukade hänga på Bygga Hus-forum för några år sen, om någon nybliven medlem hissade någon leverantör eller entreprenör (gärna någon med skamfilat rykte) så blev denne genast misstänkt för att vara "rogue" (fejk). Fick det intrycket först det verkade nästan för bra att vara sant :wink:
av devvan
sveare skrev:Har nu fått en ny bil med Touringfjädring, vilken skillnad, mindre stötig gång men fortfarande en bil med superväghållning. Detta borde vara standard, den som vill ha en hård sportfjädring kan ju välja detta som option.

En sak som jag märker är att denna bil vibrerar oroväckande vid ca 1500 v/min . Det märks mycket på växel 5 och 6. Kör man 80 km/tim på 5-an och motorn belastas lite, en mycket svag motlut, så kommer vibrationen som känns i ratt och stol, även på 6-an vid 90 kmtim. Kommer man upp mot 98-100 km/tim så märks det inte.
Jämfört men bilen jag har haft i två månader så är det en stor skillnad.
Vad göra? Någon som har upplevt detta?
Tjenare!

Fick du nånsin någon lösning på detta? Har det "slitit till sig" eller var du inne på verkstad nånting?
Jag råkade nämligen beställa Touring-chassi på min bil och jag upplever precis samma symtom som du beskrev här...
Har varit inne en gång redan och balanserat om däcken, men det avhjälpte inte problemet så det ligger väl någon annanstans.
Kan det vara rena chassi-insällningen som är boven, att de har problem med Touring-chassit?

//Eric
Stötdämpare bak

Har du någon länk till en sådan? […]

V60 T4 2012 Bränslelukt

Har en V60 T4 2012. Luktar bensin när motorn […]

Tack så mycket för svaren. Jag köp[…]

Okej. Ja jag får samma som dig , 0122 l&arin[…]