Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Madmar7igan
Är ny på forumet här vore tacksam för er hjälp.

Har en volvo s60 2,4t -01 och den har fungerat bra i alla 5 år jag haft den, såsom på styrleder, spindelleder mm. Har några som jag känner som servar bilen åt mig med oljebyte, filter. Har även bytt kamrem vid 16k mil. Har gått 21k mil nu. Nu sista månaden så har motorlampan börjat lysa, läste av felkoden. "Katalysatoreffekt bank 1 -intermittent" verkstaden släckte lampan för dom sa att det kan bero på fukt. Jag märker inget på bilen, den går som vanligt, används vaje dag. Lampan började lysa igen efter 3 veckor. Vad kan det bero på? Har varit på volvo och frågat. Dom svar jag fått är, kan vara dålig olja i motorn, att vevhusventilationen måste göras rent. Läckage ovanför katalysatorn. Skulle vilja veta vad ni tror? Såg i förrgår att det läckt liiite lite olja mellan topplocket och motorblocket i bakkanten, torkade bort det.

Är inte billkunnig alls, men skulle bli tacksam för era svar.
Han på volvo menade på att man kunde gasa ur bilen 5 km på 2:an 5000 varv.??? Så katten blir glödhet.??
av rid54
Om felkoden pekar på katalysatorns effektivitet kan det vara just det, dvs en dålig kat. Det kan också vara fel i den bakre lambdasonden. Motorns funktion påverkas inte av detta, den styrs av den främre lambdasonden. Normalt ska väl katen inte skapa detta fel; "gasa ur" kanske hjälper, men bara för stunden skulle jag tro. Jag vet inte exakt hur man kan få reda på om det är bakre sonden eller katen som spökar, men du behöver exakt rätt felkod och troligen en avgasmätning för att inte behöva byta dyra grejer på måfå.
Mvh
/RID
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Dålig olja det var en långsökt ide. Du kan göra ballongtricket för att kolla täppt vevhusventilation. Blås upp en vanlig ballong. Ta bort oljestickan när motorn är igång. Sugs ballongen ihop är det ok vevhusventilation. Blåses den upp är den täppt.
Användarvisningsbild
av Vojje
Byt olja till Shell Helix HX5 som Netto säljer för 169:-/4 liter

Då ska du se att felkoden försvinner för alltid :D
av Madmar7igan
Om det är katen som är dålig märks inte det på bilen? Ryckig vid pådrag? Kan det bara vara läckage? Vevhusventilationen har jag aldrig gjort rent, kan det vara det som är skitigt? Skall väl göras efter ett antal mil. Blir det inte ett tryck i motorn? Lade ju märke till att den pressat ut liite olja i bakkant mellan topplocket och blocket. Ja jag vet inte. Tycker det är konstigt att det tar så lång tid som 3 veckor mellan att jag släckte lampan och den började lysa igen, känns ju inte jätteallvarligt? Men jag vill ju åtgärda felet.
av Avarage
De gånge rjag haft det på min V70 2,4T-03:a gick det 1:a gången att släcka lampan/felkoderna. Efter ett knappt år återkom larmet/lampan det visade sig vara den bakre lamndasondsgivaren.

Den är relativt lätt att byta (sitter på avgasröret straxt framför karalysatorn) det enda som kan vara lite bökigt att komma åt är elanslutningen som sitter fast i bakkant/ovanpå växellådan.

Efter byte av min givare har bilen funkat utan larm igen.

Mvh!
// Niklas
av Mikael G
Om felkoden på volvospråk heter ecm-4801 och det är katalysatorn som börjar ge upp så finns det en budgetfix. Inte för att laga katalysatorn utan för att kunna åka ett tag till innan man tar tjuren vid hornen och byter.
Man sätter en förlängningshyla mellan den bakre lambdasonden och avgassystemet och flyttar på så sätt ut sonden en bit ifrån luftströmmen. En del som bytt till lite grövre avgassystem med högre flöde får göra samma sak.
av Madmar7igan
Förlåt, glömde skriva det också. Ecm 4801 är felkoden och texten till är katalysatoreffekt bank 1 intermittent. Ok så bakre lambdasond kan det vara? Sitter det två därbak och två i fram? (Okunnig men försöker lära mig) ska kolla till helgen vevhusventilationen med ballong, sambon har bilen och vi jobbar om varann så jag ser den inte så mkt i veckan. Det är inte farligt att köra med bilen va? Märker ju inget på den.
av rid54
1. Vad säger en "översättning" om den felkod du har?
Troligen är det ungefär rätt, det som kommer fram där, ingen större idé att spekulera runt annat. Om den anger att katen har "dålig effektivitet" eller liknande, så är det sannolikt katen (som har dålig effektivitet...). Det KAN också vara den bakre lambdasonden som inte funkar riktigt. Jag har själv haft mycket likartat problem, men med lite längre intervall mellan att lampan tänds. Avgaserna är OK när de provas (dvs katen är OK), så jag misstänker att det är nåt med sonden eller dess kablage. Haft tur vid besiktningar, hittills, ingen lampa...

2. Motorn påverkas inte av just detta fel. Den styrs av den främre sonden, som känner de "orenade" avgaserna. Går den sönder märks det och det blir en annan felkod.
MVh
/RID
av Madmar7igan
Blir inte klok på det här, har kommit fram till att katen skall bytas, lämnade in bilen på verkstad och dom ringde meca och hämtade en ny katalysator där. När dom väl hissar upp bilen konstaterar dom att den inte passar. Lambda sond sitter på katalysatorn, dom säger att jag måste köpa en orginal? Vet ni hur den ser ut? Vart ska jag vända mig? Skroten? När jag äntligen kom till skott och skulle fixa skiten så funkar det inte??

Har precis startat upp min v50 fleskifuel efter en[…]

Hämtade nya bilen idag. Fick nya operativsy[…]

Planen är att ställa på fordonet[…]

Semestern börjar idag så inatt rullar v[…]