Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

som toppic säjer hur många har problem med det ljudet? Jag har en S60 2.5T-04 Har alltid haft det problemet med bilen. sens den var ny. Det kommer när man frikoplar eller kör med 2-3 växel fullgas och sen släpper gasen och gasar igen.

Början var det bara litte men nu är det extremt. Har bytt övre motorfäste, Limmat splines men det låter fortfarande. tänker kolla imorgon vad det kan vara.

Men behöver veta exact hur många som har samma problem eller har haft.

om du har en S80 V70 Xc70 med samma motor samma årsmodel samma fel skriv gjärna här med. :)

Mvh

Mando
av cme
Ett av felen på min V70 2.4T -01 var att splinsen i styrkolonnen "käckte". Det kändes som ett knäpp i ratten när man la moment på drivlinan. STick upp tårna mot rattsången alldeles ovanför bromspedalen och känn efter vad som händer när du gasar eller bromsar. "Knäppet" kändes extremt väl här och kom varje gång som subframen rörde sig. Motor, låda och styrväxel sitter fst i denna medans rattstången sitter i karossen.

Annars får du väl kolla alla leder och fjäderbenslagringarna. När jag bytt allt inklusive stötdämparna blev min bil väldigt bra men det tog nästan ett år innan jag hittat alla glapp.

cme
av Drogen
Det fins en lång tråd ang. detta i forumet som ger många tips. För min del så handlade jag en S80 -02 för några veckor sedan. Den ha varit tillbaka till verkstaden för "klonk" tre ggr. Först bytte man krängningshämare, sedan upphängningar till avgassystemet. Nu sist monterade man mellanlägg mellan fjädrar och fjädertallrikar. Det känns som man chansade lite för att åtgärda felet men efter sista manövern har det varit tyst. Men jag undrar om det inte sitter orginalmonterat på 04...
Användarvisningsbild
av CarMan
så som frågan är ställd så vill du altså inte ha hjälp med att få bort ljudet.
utan du är mest intreserad av hur många som har ljud i sina bilar ( det är inte alls säkert att dom som svarar har samma ljud som du, tänk på det)
av mando
CarMan skrev:så som frågan är ställd så vill du altså inte ha hjälp med att få bort ljudet.
utan du är mest intreserad av hur många som har ljud i sina bilar ( det är inte alls säkert att dom som svarar har samma ljud som du, tänk på det)
Hej Hej nää altså jag köpte bilen ny och jag håller på att bråka med volvo verkstan att dom skall fixa bilen för när jag hade garanti så ville dom inte fixa den men nu efter garanti vill dom laga så jag är mest intreserad av att hur många har samma ljud med framvagnen. sen gjärna tips som man kan ge verkstan litte tips för att laga bilen.
Användarvisningsbild
av CarMan
mando skrev:
CarMan skrev:så som frågan är ställd så vill du altså inte ha hjälp med att få bort ljudet.
Hej Hej nää altså jag köpte bilen ny och jag håller på att bråka med volvo verkstan att dom skall fixa bilen för när jag hade garanti så ville dom inte fixa den men nu efter garanti vill dom laga så jag är mest intreserad av att hur många har samma ljud med framvagnen. sen gjärna tips som man kan ge verkstan litte tips för att laga bilen.
frågan är hur vi ska kunna veta vilket ljud du har i din bil? det fins ju många ljud som kan upså at olika orsaker.
av mando
CarMan skrev:
mando skrev:
frågan är hur vi ska kunna veta vilket ljud du har i din bil? det fins ju många ljud som kan upså at olika orsaker.
det är sant men till saken är att jag inte ens vet vad som är fel på min bil vet bara att det klonckar när man frikoplar. så alla tips är ju bra. :)
Användarvisningsbild
av CarMan
nu har du alltås ändrat frågan från att undra hur många som har nån form av ljud i bilen till att undra vad som kan vara fel på din bil? eller?
av mando
CarMan skrev:nu har du alltås ändrat frågan från att undra hur många som har nån form av ljud i bilen till att undra vad som kan vara fel på din bil? eller?
nej jag undrar fortfarande hur många har ljudet i sina bilar. Men gjärna tips vad det kan vara.
av fronta
Hade också ett klonk, då hade bultarna till oken lossnat, så de satt lite lösa o repade fälgen. Akta det bara, inte snyggt!
Få fart på styrservon

Är det verkligen så att styrväxe[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]

Det var läckage i den gamla styrväxeln p[…]