Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dieselmagnus
V70 D5 2002 29100 mil.

Det har skrapat lite ett tag fram när jag svänger vänster som om bromsen kommer på då. Det har aldrig luktat bränt eller så och det låter bara när man svänger vänster. Det är inget lagerljud. Det har också skrapat när man bromsar från höger fram. Plockade bort klossar som var hela och fina samt att det gick lätt att få loss dessa så inget kärvande. Kolven till oket gick också ganska så lätt att trycka in med pollygrip. Såg att höger länkarms bakre bussning åkt ut och att länkarmen ligger mot järnunderlaget. Ratten pekar också vänster trots hjulinställning. Det var också lite oljigt runt dämparen fram samt på damasken. Dock är inte bilen orolig när man kör utan bara när man bromsar.

Klossar+skivor fram byttes i höstas samt länkarmarna som kommer från Vparts. Ska beställa nya länkarmar men min fråga är. Har min dämpare fram börjat läcka olja? Bilen gungar inte utan trycker man ned höger fram gungar den till en gång. Det låter heller inget. Tror ni taskig länkarm i kombination med taskig dämparen gör att det låter när man bromsar och när man svänger vänster?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Länkarmarna ska bytas bort med skiten från Vparts. Kan det vara så att min ok kärvar lite? Låter fortfarande när man bromsar. ett skrapljud, likaså när man svänger vänster. Varit ute och kört med bilen. Bilen kränger också i sidled när man bromsar men bilen går rakt fram så det känns inte som ojämn bromsverkan. Behöver verkligen hjälp.
Användarvisningsbild
av Perra83
Det kan ibland låta lite från övre stötdämparinfästningen fram. Man kan smörja lite.

Ska du ändå byta länkarmar så plocka ner fjäderbenet och lägg i isolatrogummi under fjädern mot tallriken finns som Volvo originaldel. På en -02 så satt dom inte original. Ser övre fjädersäte och lagring dåliga ut så byt dessa.
av varpa
Jag har ett liknande problem med min s60 -01 och jag misstänker att det är mitt hjul som skrapar emot luckan som sitter i hjulhuset (som är i metall). Jag bytte styrstopp men det hjälpte inte. Jag har sett märken på luckan och när det har varit smutsigt i hjulhuset så har jag sett att smutsen har försvunnit lite där.
Kan vara värt att kolla iaf i ditt fall!
Användarvisningsbild
av bensinskalle
REKLAMERA skitarmarna från vparts, jag köpte från dom förre året och den högra gav upp efter 700 mil. Fick en ny men den slängde jag och köpte riktiga istället.

Kör du fortfarande med den risiga länkarmen? Det går ju inte att säga så mycket innan du får på en fräsch tycker jag, de kan röra sig åt alla möjliga håll när den bakre bussningen är så extremt trasig som din är.

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Fantastiskt! Ja 17.5" är riktigt t[…]