Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hallåj, besiktiga bilen för drygt en månad sen. Fick ombesiktning på grund av felaktiga avgasvärden.

CO 0.4(0.5)
HC 120(100)
CO 2500 0.5(0.3)

Lambda 1,01(1,04)

Vilka är dom vanligaste felen när man har för högt HC samt CO?

Sen gick jag ut å tog felkoderna på både tändning samt bränsle sidan å fick fram detta.

Bränsle:
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång.
Denna lista kan göras rätt lång??

Tändning:
2-1-4 Fel i varvtalsgivare.
Angående den här felkoden, alltså är de givaren vid toppen av sprängkåpan~~ som strular??
Symptom på de borde väl vara att bilen inte startar, samt att den kan dö helt plötsligt å ha sig?
Vilket jag inte märkt av alls.

Tack på förhand!

Mvh Jesper.
Felkoderna kan ju vara "gamla". Så om du inte gjort det, återställ dem, läs ut igen så att de verkligen är borta, kör med bilen och se om någon kommer tillbaka. Antar att lambdalampan inte lyser?

Jag tror de vanligaste felen när man har lite för högt CO och HC (båda på varv) men lambdavärdet är rätt är dåliga tänddelar eller dålig katalysator.
Tack, verkade vara katalysatorn som var slut. Bytte den å tankade lite e85 så gick han igenom.

Men ang felkoderna, har inte lyckats nollställa dom. Har gjort såhär men utan resultat

1. Ha tändningen avslagen, sätt i kabeln i den sockel du vill radera felkoderna.

2. Slå på tändningen (läge II), håll inne knappen i minst 5 sek och släpp. Nu ska lampan tändas och lysa konstant, tryck nu ner knappen igen i minst 5 sek och släpp.

3. Tryck till på knappen i ca 1 sek, nu ska kod 1-1-1 visas (dvs. ingen felkod lagrad). Klart!

Men läste även att man ska kunna rycka säkring nr 1.
JuppeN skrev:Men ang felkoderna, har inte lyckats nollställa dom.
Det kan vara lite "strulit" att radera koderna. Jag brukar få försöka flera gånger.

Mvh
Lennart
Ladd problem Volvo 760

Då tror jag inte du mäter rätt, du[…]

Hej ! Lägg in en liten karta från te.x […]

Nya skärmarna

Haha.. Hur dina skärmar ser ut i din bil efte[…]

Att bara öppna funkar inte, den behöve[…]