Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#746213
Startar en ny tråd om mina AC bekymmer.
Vet inte om man kan samla ihop det vi har skrivit om mina AC bekymmer här. Kanske någon vet.

Jag har idag monterat bort kondensorn. Som jag skrev tidigare har röret till luftfiltret "skavt" hål på en av "böjarna" på gaveln på kondensorn, även böjen under är "skavd". Ska i veckan köpa en "sats" belagda aluminium trådar, så får vi se hur det går. Kostar drygt en hundring, så fungerar det kan det vara värt det. Enligt xxargs bör jag byta torkfiltret också. Tanken är att jag ska försöka svetsa/hårdlöda kondensorn, montera i den och fylla med gasol och se om det fungerar (är tätt). Därefter byta torkfiltret och fylla den "riktigt". Ska kolla med en gasolförsäljare som fyller AC-n på bilar också (med R134). Vet ej om han kan vacuumsuga och fylla olja också.

Mvh
Lennart
av NilsO
#746219
Jag tycker det låter riskabelt att använda gasol till att prova om det är tätt :roll:

Eftersom systemet redan är öppnat skulle jag nog (1) försöka åtgärda läckan, (2) trycksätta försiktigt med luft och leta efter stora läckor med såpvatten etc och (3) låta en verkstad fylla på olja, vakuumpumpa, fylla med kylmedium och läcksöka på vanligt vis. Jag fick påfyllt och läcksökt för under 1000:- (ej svart) för ett år sedan på en mindre bil-/kylverkstad.
av dalldall
#746283
finns en del som fyller med propan/butan med gott resultat, bara gasol funkar inte bra. om kondensorn e i koppar kan det gå bra o löda, men dom flesta e alu o då blir det svårare, oftast går det hål i kondensorn nere till vänster, sist hittade jag en beg kondensor på skroten för 250 kr, sen vaccumsög jag o fyllde på lite olja, funkade, men var snål o bytte inte torkfiltret vilket gjorde att det inte kylde fullt, men det funkade. så byt filtret, det e billigt till en volvo. finns en bra guide på nätet som handlar om fyllning av citroen, står allt du behöver veta om ac. torkfiltret suger åt sig fukt bara du öppnar systemet så var försiktig.
Användarvisningsbild
av lennarte
#746363
dalldall skrev:finns en del som fyller med finns en del som fyller med propan/butan med gott resultat, bara gasol funkar inte bra
En liten felskrivning, kanske. Biltemas Campinggas är det jag menar. Den är (enligt "Citroên-mannen) det närmaste den gas dom använder i Cannada, Australien som AC-gas istället för R134, och i moderna kyl/frysar i hemma. Alla blandningar av propan/butan kallas ju rent allmänt för gasol oavsett blandningsförhållande. Jag har kört med Biltemas gas i flera år, och det fungerar alldeles utmärkt.
NilsO skrev: Eftersom systemet redan är öppnat skulle jag nog (1) försöka åtgärda läckan, (2) trycksätta försiktigt med luft och leta efter stora läckor med såpvatten etc och (3) låta en verkstad fylla på olja, vakuumpumpa, fylla med kylmedium och läcksöka på vanligt vis. Jag fick påfyllt och läcksökt för under 1000:- (ej svart) för ett år sedan på en mindre bil-/kylverkstad.
Det är ungefär så hade jag tänkt att göra, fast jag "trycker" bara konensorn innan jag sätter tillbaka den. Det finns säkert några av er som jobbar med sådant här (mer än jag gör). Hur skulle det fungera (xxargs skrev om att värma det) att köra varmluft (varmluftpistol) genom torkfiltret? E.v värma det först i ugnen (när frugan jobbar kväll :lol: ). Kanske lite för "vilt" tänkt... :roll:

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
#746376
SA4AQS skrev:xxargs menade att man kan värma upp torkfiltret medans man vakuumsuger systemet då förhoppningsvis förångas fukten som torkfiltret absorberat och sugs ut.
Jo, så långt är jag med. Det var "bara" en tanke som "dök upp" helt plötsligt. Det gör så ibland i gamla "reparatörshjärnor" :D

Mvh
Lennart :roll:
Användarvisningsbild
av Kompe
#746756
Se bara till att köpa rätt olja för kompressorn för det finns väl flera sorter? :lol:
Tycker mig ha läst det i gamla volvobrochyrer :roll: :wink:
Lycka till följer med stort intresse :-)-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#746761
Fördelen med att köra med Propan/Butan (inte gasol då :) )är att den funkar med både R12 och R134-s olja. Vad det är för olja och vad man köper den, så långt har jag inte kommit i planneringen än. Har köpt AC-grejer från AutoCool i England innan, får kanske kolla med dom.
av dalldall
#746771
innan fyllde jag med biltemas kylspray, vet inte om dom har den fortfarande, oljan heter pga eller nåt sånt kommer ej ihåg, den e gulgrön till färgen o det e inga stora mängder man pytsar i.
av xxargs
#746860
NilsO skrev:Jag tycker det låter riskabelt att använda gasol till att prova om det är tätt :roll:
Men du har inga problem med att trycksätta en bils bränslesystem? - bensinläckor och bensinspill är precis lika farlig som gasol ur brandmässig synpunkt - bensin är faktiskt värre då det dels blir spill som inte kokar upp med en gång utan kan ånga brännbara gaser i lång tid efter spillet.

Bensinångor självantänds vid betydligt lägre temperatur än gasolångor av värme från tex. het grenrör.

gasol utblandad i luft tänds inte av glödvarma detaljer - det gör bensinångor...

trycksätter man med bara gasolgas så handlar det om 10 - 20 liter gas när det sedan släpps ut när systemet skall göras trycklöst igen - när du tankar bilen handlar det om 40 - 60 liter bensinångor som ramla ned på backen och kanske rinner under den heta katalysatorn om inte gasåterföringen fungerar som det skall

i båda fallen undviks problemen helt om det är lite vindar samtidigt som utsläppet sker (utomhus) samt att den som gör det inte just då skall tända sin cigarett - för bensinågorna räcker det med glöden på cigaretten för att tändas - för propan och butan måste det vara öppen låga om det skall tändas.

---
Eftersom systemet redan är öppnat skulle jag nog (1) försöka åtgärda läckan, (2) trycksätta försiktigt med luft och leta efter stora läckor med såpvatten etc och (3) låta en verkstad fylla på olja, vakuumpumpa, fylla med kylmedium och läcksöka på vanligt vis. Jag fick påfyllt och läcksökt för under 1000:- (ej svart) för ett år sedan på en mindre bil-/kylverkstad
Absolut inte luft och ännu mindre fuktig luft - tryckluft från en kompressor är 100% fuktig luft - fuktig luft tillsammans med högre partialtryck på syret och tillsammans med olja samt saker som kan rosta/korrodera = inte bra alls. - dessutom trycksatt luft mot oljor som inte är avsedda att arbeta mot luft med syre i på samma sätt som motoroljor och kompressoroljor är - vilket kan ge oxidationer (oxiderad oljan ger harts och gummiliknande partiklar som senare kan ge sludge och igensättningar i systemet)

Är det ganska nyfunnen läcka med R134a kvar i systemet och löst i oljan så kan det dessutom bli explosivt då R134a tillsammans med luft blir brandfarlig redan vid någon bars övertryck - att få detonation i trycksatta rör är inte bra alls - har man inte sett uppsprättade rör efter hela längder så lär man få göra det efter en sådan händelse - om man inte kommer i vägen för något när det smäller...

Det finns folk som har av misstag/okunskap trycksatt sin AC med ren syre från gassvetsen - och sådant ger något liknande https://www.dropbox.com/s/abs7gqxrzj79h ... 20Tank.jpg, https://www.dropbox.com/s/bw2dxd3q3zghf ... ressor.jpg, https://www.dropbox.com/s/3vle4j9egebsv ... ection.jpg - om man har väldig tur... notera dels att rören i kondensorn ofta tål över 100 bar innan de sprängs upp på det sättet, att 'locket' på receiver-burken när den slog upp faktiskt gett en antydan till buckla på stålväggen av fler mm tjocklek (troligen är det här på en lastbil), att det är kompressorns vevaxel och lite av lagerskålarna man ser i bilden med remskivor - själva kompressorns vevhus är bortsprängd...

Ser det ut så där så är det inte en explosions som skett - utan en detonation och då skall man helst inte vara i samma husdel när det sker...

Man kan säga att man kan trycksätta med nästan vad som helst som stabila organiska gaser (som metan, etan, propylen, propan) och reaktionströga och inerta gaser så som kväve, argon och koldioxid, bara det inte är luft eller syre...
Senast redigerad av 1 xxargs, redigerad totalt 0 gånger.
Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor