Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lelle
Hej!

Satte på sommardäcken, 225/45/17, på bilen nyligen. Bilen känns väldigt extremt vinglig, speciellt vid spåriga vägar.

Bilen är nybesiktigad, det enda fel som fanns var att vänster styrled var det minimalt glapp i, inget som de brydde sig om.

Jag tycker att bilen vill dra till vänster, men är lite osäker, för kör jag på fin jämn väg så går bilen väldigt rakt.

Frågan är om styrleden kan påverka så mycket?

Hissade upp bilen och drog o slet i däcken, upptäckte att jag har ett ganska märkbart glapp både höger o vänster fram kl. 9-15, är inte det ett tecken på att båda styrlederna är kass?

Tacksam för hjälp!

Med vänlig hälsning: Lelle
Användarvisningsbild
av Erico
Skulle gissa på att vad du märker är skillnaden mellan dina vinter och sommardäck. Vinterdäcken är säkert mycket smalare och har högre profil, speciellt om du kör med dubbat. Har samma dimention på sommarludderna som du och upplever exakt samma fenomen, men vänjer mej efter nån vecka. Om du ska känna av ett glapp i en styrled ska den va ORDENTLIGT glapp.
av Lelle
Tack för ditt svar, jo jag misstänkte att det skulle bli skillnad, speciellt vid spåriga vägar. Vinterdäcken är 205/60/15 har jag för mig...

Men att det skulle bli så svajjigt trodde jag aldrig...

Om jag håller 9-15 o rycker så är det ett märkbart glapp...

Frågan är om det är styrlederna...

Med vänlig hälsning: Lelle
av Flintskallen
Har du gjort 4-hjulsinställning den senaste tiden? Det gör ganska mycket för stabiliteten om det aldrig är gjort. Bussningar i länkarmar påverkar stabilitet också, speciellt när man svänger. Min bil blev betydligt bättre med nya länkarmar.

Med det sagt så kan man konstatera att Volvo P2-bilarna går bäst på 16" med 205/55 dim. Jag har själv gått ner en tum pga. 17" blir bilen lite som en orm på vägen. Kunde böra dra åt både höger eller vänster vid inbromsningar eller hård acceleration.

Klagade på detta när jag köpte bilen, de gick över framvagn/bakvagn bytte en styrled och gjorde 4-hjusinställning men det blir inte så bra att man kan köra avslappnat. Volvo rekommenderade 16" i stället, och det är mycket bekvämare...

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Fantastiskt! Ja 17.5" är riktigt t[…]