Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, har under några dagar uppfattat en bränd doft från bilen, men inte tänkt så mycket på det. Luktar mest när jag legat på lite, inte efter lugna stadsturer.

Nu när jag kom hem från jobbet och körde in i garaget luktade det ganska mycket så jag gick runt bilen och lokaliserade doften vid vänster bakhjul. Kände med handen på fälgen och den vad lite mer än ljummen men absolut inte glödhet.

Bromsarna fungerar utan några symtom och inget missljud likt hjullager heller.

Vågar jag köra med detta till helgen då jag har tid att fixa? Vad tror ni det kan vara? Handbromsen, kärvande ok?

Blir så trött, skall jag ställa bilen och hyra en annan?
Senast redigerad av 1 Flintskallen, redigerad totalt 0 gånger.
Er vel kanskje bare bremsen som ligger på.
Stemplet kanskje satt seg i pakningen.
Ta av hjulet og forsøk å presse inn stemplet litt.
Som oftest så blir det OK bare med dette . . .
(Dette bør man gjøre hver høst og vår når man bytter hjul . . )
Det var ett ok som kärvade vilket gjorde att skivan gick het. Dessutom hade ett bromsbelägg separerat. Det var ingen rolig syn, nästan så man skäms att man inte sett detta tidigare och kört runt med dessa bromsar :roll:

Bild

Nu sitter där ett utbytes-ok på bak/väster sida och nya belägg på bak/båda sidor.

Fyllde på/luftade med bromsvätska som var gammal. Burken är halvfull och har stått på hyllan nästan ett år.
Stod på locket till reservoaren att man endast skulle hälla i från förseglad burk, men jag är snål och ville använda upp den jag redan har.
Var detta ett misstag?
Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Fantastiskt! Ja 17.5" är riktigt t[…]

Dashcam

Är det någon som har installerat en dac[…]