Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Kaffekokare
Hej!

Har sökt på forumet, men inte hittat något inlägg som passar in på mitt problem.

Problemet är att om jag tankar full tank, går bränslemätaren inte upp till max. Den stannar på ca. 75% och ligger kvar där tills nivån i tanken sjunkit till ca. 75%. Sen fungerar mätaren normalt ner till tom tank.

Vad kan detta bero på?

Bilen är en 940 -91, B230FB, M46.

MVH
Kristoffer
Användarvisningsbild
av lilleman
hej det tyder ju på någonting med tankarmaturen skulle jag tro mvh/roger :)
av Addekarlsson
Har du 60 eller 80 liters tank?
Om du har 80 liters tank, kolla på baksidan av mätarhuset så det är inställt för 80 liters tank.

Har du 60 liters tank, så ligger nog felet i tanken. Kan vara så simpelt att flottören kärvar, och inte kommer högre än att den visar just 75% i tanken.

Mvh/ Adde
av 740wennberg
kan även vara ett motstånd som har gått sönder på baksidan av mätaren så att den visar fel.
av lennart lundberg
Hej igen.

Min givare i tanken fastnade på olika ställen för att släpskona som löper mot motståndstråden hade fått skarpa kanter som gjorde att den fastnade mot tråden. Det var alltid ¼ tank kvar fast det började att bli tomt. Givaren hade varit med ca 20 000 mil i min 960 -96. Ny givare = OK.

Lennart
av Kaffekokare
Tack för alla förslag!

Ska titta närmare på det när det i mellandagarna och återkommer med mer info.

Addekarlsson: Jag har 60-liters tank och mätaren har visat rätt förut, så jag antar att den är rätt inställd.

Womens From Your Town - No Selfie - Anonymous Adul[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]