Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xc70d5
Hej.
Min första tråd på detta forum.
Skall försöka beskriva problemet.
Har en xc70 d5 -03 som inte startar med kall motor. Spelar ingen roll om det är -20 eller +10 kan gnugga startmotor tills batteriet tar slut utan att den tänder till det minsta.
Finns inga felkoder som kan vara relevanta i samanghanget.
Med dieselvärmaren på ca 5 minuter så startar den direkt oavsett temperatur.
Kontrollerade glödstiften och fann att 4st var trasiga så jag bytta samtliga utan resultat.
Stiften får ström och blir varma.
Efter lite fundering på vad som kan hinna bli varmt på 5 minuter med värmaren testade jag att värma termostathuset med en värmepistol och bilen startade direkt.
Bytte till en annan tempgivare (begagnad) som jag hade liggandes men bilen startade inte.
Tog då den lösa givaren och värmde denna och pluggade in denna på kabeln och bilen startar igen.
Har även kollat med en mekonomendator och såg då att kylvätsketempen var 8 grader vilket verkade helt rimligt.

Frågan blir då vad som styrs av tempgivaren i samband med kallstart då bilen startar direkt om man lurar den att tro att den är varm
Det normala borde väl vara att tillföra mer bränsle vid kallstart men här verkar det inte bli något bränsle alls med kall motor.

Efter att dieselvärmaren slutat fungera så har problemet blivit lite mer akut

Några ideér?

mvh Matte
av xc70d5
Ingen som har några idéer eller vilda gissningar?
Börjar annars bli dax att svälja stoltheten och baxa iväg liket till Volvo.

// Matte.
Användarvisningsbild
av Vojje
Om cylindrarna får ngt bränsle ser du väl lättast genom att kolla om det kommer några avgaser.
För att kompensera det kalla bränslet ska spridarna öppna tidigare vid kallstart.
Kan det vara så att bränslet sprutas in alltför tidigt och ej kan antändas.
av mbc
Låter som en eller flera läckande spridare.
Kallstart kräver ju högre tryck, sök på läckande spridare så kan du läsa lite.
av xc70d5
Gammal tråd men ville bara meddela att problemet berodde på en läckande spridare.
Efter byte av spridaren startar bilen utan problem i kyla och den blev nog lite piggare också.
Tack för tips och råd.

// Matte
Löjliga priser XC70

Den här kan bli en bra värdemätare […]

EX60

Jag har i alla fall anmält mig som förs&[…]

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]