Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av rd350
Gör som "päpplet" skriver så blir det bra. Se först till att luftnippeln går att få loss. Är bara kolvarna fria från rost så går det utmärkt att renovera på plats.
av 940turbo
Nipplarna har jag bemödat mig med byta runtom, har nyligen luftat och det gick snabbt som fan :D med 'luftman saken lite plast för 200kr'..
Får se hur ska göra, oket har tendens att nypa igen totalt och i princip låsa hjulet, börjar undra om inte är så att glidbultarna och hålen till dem är slitna så det kan sätta sig lite på sned och låsa, för har haft ok med kolvar som gått trögt innan men har aldrig gjort såhär.
tar en stomme på returbilen ska ju vara samma stomme som bendix 2 slangs ok, dem är ju delbara, har inte mycket på förlora på testa, möjligen 100 kr. 40 k mil är en del.
edit: med låsa sig menar jag kan köra allt mellan 1 mil till 10 mil innan börjar låsa, det både hörs och känns.. sen blir det till ta stor mejsel och bända upp skitet. brukar ta en kvart dela på det
av rd350
Brukar bli så med halvtaskiga kolvar men kolla så inte bromsslangen är kass! Öppna nippeln på oket som kärvar, släpper det då är det slangen som är kass. (släpper ej tillbaka bromsvätskan)
av 940turbo
Har känt med modell stor polygrip, kolvarna sitter, men det har suttit så på andra ok med utan jävelskap.
Nu ska det säkert funka motionera dem lite.. det är ju luftat, innan gick det inte, var något fel med huvudcylinder, släppte inte genom bromsvätska på främre kretsen.

blir till kolla det när orkar :roll: tog bara 3 månader från skruva på huvudcylindern till luftade :roll:
Användarvisningsbild
av päpplet
Alla måste vi börja nånstans :wink:
Damasken brukar vara ett smärre helvete att få dit om den släpper från själva oket annars är det inga större problem att få dit kolvarna igen.
Men vad du än gör SÅ SMÖRJ FÖR GUDS SKULL INTE MED NÅGON SLAGS OLJA, du kommer mörda alla former av gummidamasker och även tätningen till själva kolven tar stryk då dessa inte tål mineralolja utan de sväller.

Är kolvarna rostfria på ytorna där dom glider räcker det med att du putsar rent dom och monterar med bromsfett. Det får inte finnas några som helst rostskador eller kromsläpp på glidytorna utan då är det kassering av den/de kolvarna som gäller för det går inte att putsa bort skadan och få det riktigt bra igen.

Hoppas det här var till någon slags hjälp. Jag har renoverat ett och annat bromsok under åren :lol:
av 940turbo
allt hjälper, tack!

byta ok, skivor bromsar, byta belägg (och i förkommande fall mindre renovering i samband läs : rost utav h-e) har jag gjort massa gånger.. men inte bytt packningar på kolvar. Glidbultar och dess packningar är en helt annan sak, det är ju lätt :)
Användarvisningsbild
av erikn
Kolla tipset från rd350. Jag har också varit med om att slangarna är så dåliga att de fungerar som en backventil.
av 940turbo
ja slangar är inte så jävla dyra såå (nu mena jag överlag inte bara biltema).. ev avvaktar besiktning så får man ju en arbetsorder där :D
hur är biltemas bromsslangar egentligen ? har inte hört nåt dåligt om dem ? och så måste jag be folk som säger allt från biltema är skit att, ja svara inte.
edit:
jag har PBR fett, borde vara det som menas, det jag använder till bromsar iallfall. har förbjudit kopparfett att komma närmare bromsar än 1 meter.

edit2:
när bilen är i trafik, ska jag kolla tipset om slangarna, om det låser sig igen, om jag inte bytt dem :D
Användarvisningsbild
av päpplet
Står det på tuben att du kan använda fettet till bromsar så kan du använda det. Står det inget sånt skulle jag inte jag använt det.
I början använde jag ATF-olja och smorde oken med då den oljan ska vara snäll mot gummi men det gjorde jag inte så många gånger efter det...
Köpa en tidig XC90?

Jag råkade impulsköpa en XC90 D5 fr&ari[…]

Lossade på ett överfall i taget,blev ma[…]

Elpriset

2800 kr inklusive alla avgifter. Det kan ju in[…]

Volvo car UX

Någon som fått uppdateringen till sin[…]