Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Bilen är en Volvo 740 GL automat med LH2.4.

När jag startar den kall är tomgången normal 7-800. Glider jag runt lite i stan så brukar den hålla sig där, men ibland efter en stunds körning så går den ner väldigt lågt i korsningarna, ca 500 varv. Har fått för mig att detta oftast händer om jag kört hårt. Antar att något är knas, frågan är bara vad, har inga felkoder. Har rengjort tomgångsmotorn och kollat över sladdar/slangar.

Sen undrar jag rent allmänt om man kan justera upp tomgången lite manuellt på dessa? Även 7-800 är lite lågt för min smak, burrar en del när man står på driven i korsningar.
Senast redigerad av 2 7fötti, redigerad totalt 0 gång.
Det hjälpte att rengöra spjällhuset om nån är nyfiken.

Men har en annan fråga, när man startar bilen kall så låten den typ som en gammal 240 med choke första 10-20 sekunderna, alltså som att den får för mycke soppa? Den går även ganska ojämt under dessa sekunder, innan det hela stabiliserar sig. Inga felkoder som sagt, tomgångsmotor, spjällhus o lmm rengjorda, nya tänddelar. Ingen tjuvluft (kollat med startgas). Idéer?
Hade ju först problem med låg tomgång, rengjorde som sagt gasspjället och tomgången blev bra, MEN...

Om man gasar "fullt" (läget precis innan kick-down) när man kör så ställer sig tomgången på 1500 efter det. Där håller den sig ända tills man stänger av motorn, startar man då igen så ställer sig tomgången på korrekt varvtal. Kommer fan inte på vad detta kan bero på, kollat allt jag kan komma på, LMM, tomgångsmotor, tjuvluft, justerat gasspjäll (klick osv), provat annan bränslebox, rengjort pulsgivare. Något händer alltså när man gasar fullt, som ställer tomgången på 1500 ända tills man stänger av, sen blir den normal igen direkt vid omstart. Inget kärvar kring gasspjället, det är något elektroniskt som krabbar.

Hittade även en gammal tråd där någon har liknande problem, att tomgången ställer sig högt, för att sedan återställas efter omstart:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... gl#p121828
Jag skrev så här i en annan tråd om samma sak
Jag hade ju också problem med hög tomgång från och till. Du kan läsa på Bränsleproblem B234F om du orkar "gå igenom" det, annars kan jag sammanfatta det. Huvudfelet var att gasspjäller lossnade. Efter det blev det inte "riktigt" centrerat. och det slutade med att jag knackade in det med kulhammare (står i slutet av tråden hur jag gjorde) Spjället är slitet (min har gått 40000 mil) så jag har ett litet problem kvar. Man kan "röra" spjället lite (10-on delar) i sidled och det gör att tomgången ibland stannar på c:a 1000rpm, men då är det "bara" att "gasa till" så går den ner. Innan var jag tvungen att slå av tändningen och starta motorn igen innan tomgången blev normal. Ska när tid finnes "göra om" jobbet nu när jag vet vad som felar. Kanske kan man köpa ett nytt spjäll? I alla fall så räcker der att trycka på gasreglaget så går tomgången ner innan hände ingenting om man inte stängde av motorn och startade igen.

Mvh
Lennart
Köpa en tidig XC90?

De riktigt tidiga har Volvo on call på 2G/3[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni?? ser inga bilder?

Felkod ecm-2520

Jag har alltid kört med Biltemafilter och har[…]

Nedan en bild på tändningslåset o[…]