Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jackson75 skrev:
MarcusA skrev:
Jackson75 skrev: Jag hjälper gärna till med felsökning och byte av krafthalvledare om det visar sig möjligt att fixa.
Är mycket intresserad av att studera Volvo moduler på nära håll, både för min egen skull och för att via detta forum kunna fixa sina moduler på komponentnivå istället för att tvingas betala snordyrt för utbyte av komplett enhet!
(Jobbar med utveckling och service av kraftelektronik)

Det skuller vara väldigt intressant och se om man kan lösa det på så sätt eller iaf få reda på vad som går fel på kortet jag är mycket intresserad!! Kortet måste ju ut ur bilen så då får du hemskt gärna kolla på enheten!
Hur kommer jag i kontakt med dej?
Jag finns i Göteborg! Går bra att skicka PM så kan vi ta detaljerna där!
Jag hör av mej...
llesrof skrev:
MarcusA skrev:
wissel skrev:Vilka Felkoder har dom fått på din bil ?
DEM 0007 ????
Nej DEM-0094 var felkoden som kommer upp.
Vad är felkod DEM 0007?
Fel på trycksensorn.
Vad betyder det, vlken trycksensor?
Agneo skrev:Det funkar visst! Be dom köra en dem omladdning om det inte funkar för dom! Jag monterade t.o.m en styrenhet från en nyare xc90 på en xc70 och fick det att funka!
Vill bara försäkra mej... Det är styrenheten till fyrhjulsdriften som du har bytt, har du något artikelnummer på korten, det är väl inte samma kort till XC70 och XC90?
Har ett liknande problem med min xc90 D5 -05. I displayen står det "Antisladdsystemet tillfälligt avstängt.Service erfordras" Läste av felkoder och fick DEM 0007,alltså tryckgivaren i Haldexen. Nollade felkoden och den försvann,men meddelandet i displayen är kvar :???:
Kört med det ett par dagar och beställde en ny givare och tänkte byta den,men nu när jag kopplar upp mig så finns inte den felkoden alls,utan en annan,som jag givetvis glömde skriva ner. Men det var "Steering angle position" eller snarlikt.
Frågan är:Varför fick jag Dem 0007 från början? Ska jag byta givaren ändå när jag ändå köpt den?
Och vart sitter "steering angle sensorn"?
Jago skrev:Har ett liknande problem med min xc90 D5 -05. I displayen står det "Antisladdsystemet tillfälligt avstängt.Service erfordras" Läste av felkoder och fick DEM 0007,alltså tryckgivaren i Haldexen. Nollade felkoden och den försvann,men meddelandet i displayen är kvar :???:
Kört med det ett par dagar och beställde en ny givare och tänkte byta den,men nu när jag kopplar upp mig så finns inte den felkoden alls,utan en annan,som jag givetvis glömde skriva ner. Men det var "Steering angle position" eller snarlikt.
Frågan är:Varför fick jag Dem 0007 från början? Ska jag byta givaren ändå när jag ändå köpt den?
Och vart sitter "steering angle sensorn"?

Jag hade samma felkod DEM0007 på min XC70-05 och det betyder felaktigt värde på trycksensorn. Det kan bero på felaktig tryckgivare eller felaktig pump som inte ger något tryck. Trasig pump ger felkod DEM0006. Kan också betyda att något är fel i styrenheten som tar i mot signalen från tryckgivaren. Om du ändå har den byt !

Jag (volvoverkstaden) nollade alla felkoder i VIDA, men om jag bläddrar i displayen säger den att felkoder fortfarande finns i DEM modulen.

Fungerar fyrhjulsdriften på din bil ?? Vilket ändå är det viktiga oavsett vilka koder du har.
Jag skriver detta en gång, orkar inte diskutera det vidare.
Det är förmodligen bara oljepumpen som är trasig. Den kan lägga
felkoder på DEM-styrenheten då den kärvar.
Styrenheten är förmodligen hel, du kan be en verkstad endast byta pumpen
och med största sannolikhet kommer det fungera. Sannolikheten för
att dom gått sönder samtidigt är iprincip obefintlig då 07:or ej har styrenheten
som vanligt fel.
Har nu monterat begagnad styrkort från en annan xc70 -05.
Volvo har lagt in ny programvara och allt funkar nu som det ska :)
Vart betydligt billigare med begade grejer...

Har även plockat ur det gamla styrkortet och det ser ut som om att det har trängt in fukt i kortet och så har det börjat ärja...
Ser förjäkligt ut, ska göra rent och titta vad som händer. Återkommer med resultat!

Bild
Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Fantastiskt! Ja 17.5" är riktigt t[…]

Dashcam

Är det någon som har installerat en dac[…]