NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla
Tog loss bromsoken bak för byte av klossar och kunde inte trycka tillbaka bromskolven. Ville inte använda för mycket våld då jag misstänker att kolven ska vridas åt något håll för att mekanisk kompensera för slitaget för handbromsen, Tänker jag rätt och måste man då ha ett specialverktyg för det och åt vilket håll vrider man i så fall kolven?
Ulf
ja kolven skall skruvas in alltså motsol
Hej
Tack för ditt svar.
Ska kolven skruvas till stopp eller är det ett visst antal varv.
Fråga 2 behövs det ett specialverktyg , eller går det med en tång eller polygrip?
Om det behövs verktyg ,finns det ett på exvis Biltema,
Ulf
Jag bytte mina skivor och belägg på min C30 nyligen. Jag gjorde en egen "nyckel" för att skruva tillbaka plattan/kolven och jag skruvade in oket MEDSOLS! Det räckte att jag svetsade på en bult i ändan på min "nyckel" som jag skruvade in mha en spärrnyckel samtidigt som jag pressa spärrnyckeln mot oket för att hjälpa oket in. Vill du ha en bild på "verktyget" jag gjorde så PMa mig din mailadress. Jag skruvade in oket tills det att jag fick emellan belägg och skiva mer känns onödigt!
Ulf13 skrev:Hej
Tack för ditt svar.
Ska kolven skruvas till stopp eller är det ett visst antal varv.
Fråga 2 behövs det ett specialverktyg , eller går det med en tång eller polygrip?
Om det behövs verktyg ,finns det ett på exvis Biltema,
Ulf
Om du köper satsen för 399 eller vad det va finns det med en platta som passar perfekt. Du skruvar den medsols tills den ör inne och det tar stopp.

/Martin
Skulle behöva lite hjälp. Håller som bäst på att byta belägg bak på min v50 09. Jag får in kolven en bit, men sedan så händer det inget mer? behöver man sätt högt tryck på kolven samtidigt som man vrider? eller missar jag något annat?
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Service Subaru XV

Jaha, har nu varit och hämtat Subarun på[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]