Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Surkart
hazegarden skrev:Kan tacksamt meddela att ärendet i mitt fall med släp-kärran är avslutat.
Mottag idag ett brev med följande innehåll,

Avslutsbekräftelse
Vi bekräftar att rubricerat ärende är avslutat hos oss och hos fordringsägaren den <datum>

Jag tackar för alla hjälpsamma tips och ert engagemang.
Om nu parkeringsbolaget läser detta också ett tack dit för visad förståelse och ett trevligt bemötande trots våra meningsskiljaktigheter. :)
Grattis, och jag antar att du känner lättnad, men...
det vore ju klädsamt om de talar om varför de avskriver ärendet. Men jag har sett samma skrivsätt tidigare.
De erkänner aldrig om de gjort fel.
I det här fallet har de sannolikt gett dig en massa problem på felaktiga grunder.
De skulle aldrig ge med sig om de inte inser att ärendet av någon orsak inte håller i domstol.
Användarvisningsbild
av erikn
Fick en parkeringsanmärkning idag på Kalmgatan 18. Kollade skyltar innan jag stannade, men har nog misstolkat en regel som man inte tänker på så ofta. Före korsningen är det städdag onsdag, skylten i bakgrunden städdag tisdag, alltså olika städdag på samma gata.

Bild

Bilden är tagen från google maps. Jag stod på samma ställe som första bilen på höger sida står. Enligt anmärkningen står jag i korsning. Är det verkligen förbjudet att stanna mittemot korsningen? Sura 1000 kr i så fall.

Trafikförordningen 3 kap.
53 § Ett fordon får inte stannas eller parkeras
1. på eller inom ett avstånd av tio meter före ett övergångsställe eller en cykelöverfart,
2. i en vägkorsning eller inom ett avstånd av tio meter från en korsande körbanas närmaste ytterkant,
3. på eller inom ett avstånd av tio meter före en korsande cykelbana eller gångbana,
4. i en vägport eller tunnel,
5. på eller i närheten av ett backkrön eller i eller i närheten av en kurva där sikten är skymd,
6. längs en heldragen linje som anger gräns mellan körfält, om avståndet mellan fordonet och linjen är mindre än tre meter, såvida inte en streckad linje löper mellan fordonet och den heldragna linjen,
7. i ett cykelfält,
8. i ett spärrområde,
9. i en cirkulationsplats, eller
10. i ett körfält eller en körbana för fordon i linjetrafik m.fl.

Förbudet i första stycket 2 gäller inte fordon i linjetrafik och skolskjuts som stannats för passagerares på- och avstigning vid sådan busshållplats som enligt lokala trafikföreskrifter skall vara busshållplats och som utmärkts med vägmärke för busshållplats. Förordning (2007:447).
Användarvisningsbild
av joel80
Du står mitt i korsningen. Det räknas rakt ut från kanten på korsningen över till andra sidan.

Bild
Du får alltså inte parkera inom 10m från den "osynliga kanten" mitt emot den anslutande vägen om inte annat anges. (Om det är markerat med p-platser får man såklart parkera)

Edit: Surkart hann före under tiden som jag ritade min egen bild hittade han lite bättre med information.. men lite extra poäng för ansträngningen borde jag få! :)
Användarvisningsbild
av erikn
Japp, du har rätt surkart. Sidan 11 i den broshyren säger allt. Fan också!
av SEpaket
Parkeringsböter är inget roligt. Jag har fått det en enda gång, januari/februari 2009. Jag kommer aldrig glömma hur förbannad jag var. Skulle åka in till stan (Göteborg) och snabbt lämna av några papper. Eftersom hästtokarna hade sin julafton i form av GBG Horesshow på Scandinavium var nästan varenda p.plats i området upptagen, varpå jag lyckas hitta 4 platser med texten "Avlämning/Hämtning max 15 minuter". Eftersom det är snö på marken så ställde jag mig i hjulspåren efter en annan bil som stått där. Till höger om min ruta är det andra regler som gäller, nämligen "tillstånd erfordras". När jag efter exakt 11 minuter återvänder vajar en lapp under ena torkaren. 600 kronor böter eftersom jag står på plats utan tillstånd. Och så har den förbannade p-vakten grävt fram mina däck och sett att jag står 3-5 cm över linjen åt höger. Jag bråkade med företaget i 6 månader med överklagande på överklagande, då jag hävdade att det är deras uppgift att hålla efter parkeringen och hålla den fri från snö. Efter 6 månader så fick jag ett brev där företaget talade om att man ansåg att det var färdigutrett och att jag antingen skulle betala 600 kronor eller ta upp ärendet i domstol. Eftersom domstol skulle ta en massa tid och jag inte kände mig sådär extremt säker betalade jag. Men jag försökte, i alla fall.

Så i mitt prickfria liv har jag alltså en anmärkning, jag har en p-bot. I övrigt ostraffad, skuldfri och mönstermedborgare, så det där stör mig så oerhört.
Användarvisningsbild
av joel80
Du kan i allafall glädja dig åt att dom i allafall inte gjorde vinst på dig. Den tid de fick lägga ner på merarbete på dina 600kr måste kostat det flerdubbla.. Och sen ska du inte se det som böter (bara polisen som får utfärda böter i trafiken). Det är en avgift.. du har fått betala en extra avgift (vilket är störande nog när det händer i ett sånt fall som dig.) men jag tycker inte du ska se det som en plump i ett ostraffat liv. :)

Du har fått betala en avgift.. inget annat. ;)
av SEpaket
joel80 skrev:Du kan i allafall glädja dig åt att dom i allafall inte gjorde vinst på dig. Den tid de fick lägga ner på merarbete på dina 600kr måste kostat det flerdubbla.. Och sen ska du inte se det som böter (bara polisen som får utfärda böter i trafiken). Det är en avgift.. du har fått betala en extra avgift (vilket är störande nog när det händer i ett sånt fall som dig.) men jag tycker inte du ska se det som en plump i ett ostraffat liv. :)

Du har fått betala en avgift.. inget annat. ;)
Det var lite det som var mitt mål med överklagningarna, att kosta företaget så mycket som möjligt som någon slags hämnd. Det tog 5 minuter att skriva ihop en text till överklagan och några sekunder att skicka in den igen gång på gång.

Jag får väl se det så. Man är ju en såndär äckligt laglydig person. Alla tycker det är så roligt att den lokala polisen som utredde mitt bilinbrott visade sig vara bror åt en gammal klasskamrat jag hade i skolan en gång i tiden, för många säger ju då att jag har guldläge att snacka mig ur en fortkörning lokalt. Jag frågar bara vilken fortkörning då?
av SirDuke
Hallå i tråden!
Fick kontrollavgift på parkeringsplats. :( Blev grymt förvånad då jag verkligen kollat skyltningen noga. SE LÄNKEN LÄNGS NER.
Skylt ute på gatan 30 meter före p-platsen anger p-förbud vissa tider (huvudskylt P, tilläggstavla personal, tilläggstavla p-förbud 06-11). Men jag stod inte ute på gatan utan inne på separat parkeringsplats med bara blå P-skylt, tilläggstavla personal, men ingen tilläggstavla med p-förbud vissa tider. Jag är personal och hade löst personalbiljett.
Min fråga är om skylten ute på gatan gäller överallt efter skylten (som en sorts zontavla)? (Det är en återvändsgata) Eller måste samtliga villkor för parkeringsplatsen skyltas just där inne på parkeringsplatsen? Det är ju en separat parkering med målade rutor, inte en del av gatan. Jag var övertygad om att jag INTE fick stå ute på gatan, men lika övertygad att jag FICK stå 24 timmar inne på parkeringsplatsen. Trodde inte man måste lägga ihop alla skyltar man passerat...men p-bolaget vill ha pengar.
Sidofråga, måste namnet på p-bolaget som utfärdat kontrollavgiften stämma exakt överens med namnet som står i avtalet mellan markägaren och p-bolaget?
Stort tack på förhand och må Kraften vara med er i trafiken! :)
http://www.flickr.com/photos/95137557@N07/?saved=1
Senast redigerad av 1 SirDuke, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av erikn
Det står ju personal på parkeringsskylten, antar att man ska ha något slags bevis i rutan att man tillhör personalen. Annars får man inte stå där.
  • 1
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 85
Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

När bytte du oljan in automatlådan sena[…]

V60 sliter däck bak

Har en v60 CC awd'16. 23 tusen mil. Sliter dä[…]

Problem med trafikinformation RTTI