Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av linois
tunnis skrev:Att nybils- och vagnskadegarantin skule försvinna har jag svårt att tro.
Har själv kört trimmade/optimerade biler de senasate 10 åren och jag har haft massor med småfel som de fixat på garanti.

Däremot lär ju motorrelaterade fel ej täckas av garantin längre.
Hej

Ser att du kör Rica optimering, är du nöjd?

Min V70 är polestaroptimerad och min förra bil körde jag med BSR men ingen av dom har något till V40 D3 än så länge.
Rica och Heico lämnar samma effekt men jag vet inte om de är bra eller inte.

//Mattias
av linois
Kort sagt, att trimma bilen hos annan än märkesverkstad är olagligt, förverkar garantierna och ger dig lägre ersättning från försäkringsbolaget. Då är det kanske värt 15 000 extra när man beställer ny bil.[/quote]

Hej

Prisskillnaden mellan D3 och D4 är 30000:-, 150 resp 177hk, det är för mycket.
15000:- hade varit rimligt

//Mattias
av SEpaket
linois skrev:Kort sagt, att trimma bilen hos annan än märkesverkstad är olagligt, förverkar garantierna och ger dig lägre ersättning från försäkringsbolaget. Då är det kanske värt 15 000 extra när man beställer ny bil.
Hej

Prisskillnaden mellan D3 och D4 är 30000:-, 150 resp 177hk, det är för mycket.
15000:- hade varit rimligt

//Mattias[/quote]
Förvisso, men på D4 ingår Kinetic som standard, vilket kostar 15 000 till D3. Försök inte inbilla mig att du skall beställa en "naken" grundbil. I praktiken blir tillägget 15 000.
av linois
//Mattias[/quote]
Förvisso, men på D4 ingår Kinetic som standard, vilket kostar 15 000 till D3. Försök inte inbilla mig att du skall beställa en "naken" grundbil. I praktiken blir tillägget 15 000.[/quote]

Hej

Du har rätt... när jag beställde var det miljöbil som gällde och D4 var inte klassad som miljöbil som D3 var.
Så D4 var aldrig något alternativ.

// Mattias
Användarvisningsbild
av Perra83
C30 D3 går riktigt fint med Rica optimering. Laddade in original mjukvaran idag eftersom bilen ska servas på måndag. Motorn är inte trött original men Rica gör verkligen underverk med maskinen.
Visst KAN motorn gå sönder men det finns mer saker på en bil som kan paja.
Användarvisningsbild
av SoKn
Jag är själv sugen på att trimma min D3. Besökte därför vår lokala trimmare men fick nedslående besked.
http://sv.bsr.se/about/volvo-pin/
Hur f*n lyckas Rica komma förbi pin koden? Eller har jag missat något?
av linois
SoKn skrev:Jag är själv sugen på att trimma min D3. Besökte därför vår lokala trimmare men fick nedslående besked.
http://sv.bsr.se/about/volvo-pin/
Hur f*n lyckas Rica komma förbi pin koden? Eller har jag missat något?

Hej

Likaså Heico som ger samma effekt som Rica har tydligen lyckats. :?:
Användarvisningsbild
av Perra83
Imorgon ska jag stå på mig i det längsta. Bilen ska servas och jag ska ha pin koden. Enligt Rica ska ja kunna serva och uppdatera mjukvaror utan bekymmer men det tror jag först på efter servicen. Ja blir förbannad!!
Användarvisningsbild
av SoKn
Perra83 skrev:Imorgon ska jag stå på mig i det längsta. Bilen ska servas och jag ska ha pin koden. Enligt Rica ska ja kunna serva och uppdatera mjukvaror utan bekymmer men det tror jag först på efter servicen. Ja blir förbannad!!
Är ECU'n på din C30 låst med PIN? Jag fick uppfattningen att det är fr.o.m MY2013 som Volvo har infört PIN-koder.
Av din info i högerkolumnen så verkar det som du redan trimmat din, eller?

offtopic... Hur upplever du D3-motorn efter "RICA uppgraderingen" till 201hk?
Användarvisningsbild
av SoKn
Jag svarar på min egna fråga. Jag kontaktade RICA och fick följande svar:

Hejsan,

Det är inga problem att uppgradera eran V40 D3. För att trimma eran bil behöver du besöka eller skicka bilens ECU för avkodning första gången till vårt Svenska huvudkontor i Kungälv. När detta är gjort kan du använda våran iSoftloader.

Hör gärna av er om ni vill boka en tid eller vill skicka styrenheten. Vi har ca 2 veckors bokningar nu.

Best regards
Patrik
Sales

Jag fick inte riktigt klart för mig hur dom kringgår Volvos PIN-kod, utan mer att deras utrustning tydligen klarar av det. ;)

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]

Volvo VIDA till Android?

Hej Är det någon som har VIDA på […]

Dra ut dom bara vid demo ,vid mont,tryck i dam bar[…]

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]