Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
branx skrev:Innan ni slår i hjäl varandra över bränsledatorn.

Det har varit problem med att den visat fel, ja. Och det har kommit
uppdateringar för detta problem. Innan man vrålar och hoppar upp och ner
bör man kolla att man har senaste mjukvaran i DIM.

Sen angånde att kunna förändra funktioner i bilen med mjukvara, så
är det inte möjligt då systemet för mjukvara inte är uppbyggt så. Mycket
styrs av bilens carconfig, men den kan man inte heller leka med hur som helst
då vissa kombinationer kan ta livet av bilen. Även mjukvara är bundet till
denna carconfig.

Då alla mjukvaror måste anpassas efter varandra, pga
de kommunicerar med olika delar av bilen, så kan vi inte hur som helst gå in
och ändra i dem. För varje mjukvara vi släpper så ligger det åtskilliga timmar
provning och intergrationstester bakom.

Idag är vi oxå otroligt styrda av lagar och regler, det som vi i sverige tycker
är en baggis att ändra och lägga till som funktion, är kanske beskattat
i andra länder, tex Benelux länderna.

Därför har vi en begränsad möjlighet att labba med bilarna ute hos verkstad,
vi har inte råd att ta fram SW för alla möjliga förändrigar folk vill göra med sina
bilar. Som företag måste vi ju tjäna pengar, och ta fram tex en mjukvara som gör att spoilerljuset lyser på lägenoll istl för halvlljuset kostar kanske med provning,beredning runt 100-150kkr och då måste vi ju sälja ett antal sånna mjukvararo för att det ska bära sig.

Ni får inte tro att vi på VCC sitter och jävlas med er, vi vill ju ha er som kunder.

//Branx
Fattar inte varför det ska vara så svårt och känsloladdat att jag ska behöva genomgå en fullständing personundersökning initierad av CarMan.

Tidigare bilar jag kört har funkat så här enkelt. Om tex färddator har visat 12% för lite.

-Klicka på färddatorn i bilen och välj alternativ "Justera medelförbuking"

-Stega fram till +12%

-Klicka "Lagra"

Tar 15 sekunder, kostar 0 kronor och gör att färddatorn visar rätt. Vad är det för konstigt med det???

Varför ska man behöva vara av med bilen en hel dag och betala multum för att få helt ny programvara för en sådan skitsak.

Fattar väl att det krävs en mer omfattande apparat om man ska bygga om stabilitetskontroll eller motorstyrning där krävs certifiering.

Detta är ju inte mer avanserat än att ställa klockan. :P
Användarvisningsbild
av greeeken
På vilka bilar då?????

Läste en artikel i Citys tidningen om att just disel bilarna oavsett märke visar på tok för lite i medelförbrukning om ja inte minns fel så visade volvos D5 runt 20% fel
Användarvisningsbild
av VolvoB20
greeeken skrev:På vilka bilar då?????

Läste en artikel i Citys tidningen om att just disel bilarna oavsett märke visar på tok för lite i medelförbrukning om ja inte minns fel så visade volvos D5 runt 20% fel
Det var inte en Volvo, har kört andra märken där man enkelt knappat in korrigeringsvärde i datorn, tänker inte ta upp vilket för då blir det väl ett djävla hallå om det också. Typ att den felaktiga visningen i min D5a är ett straff för att jag varit otrogen och inte kört volvo hela tiden :shock:
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av greeeken
Hahha din skojjare :-p
Jo jag vet att man kan göra det på BMW men inte hur
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev: Du kan inte låta bli att "felsöka föraren" direkt så fort någon undrar om det är något konstigt med deras bil. Nu tvivlar du plötsligt på att jag har kört 2000 mil på sommaren. Vad är det för underligt med det???? Får man inte köra bilen så mycket på sommaren eller???

Fick bilen i våras och har rullat 2000 mil nu, det kommer nog att landa på ca 3500 mil när jag haft bilen ett år till våren, kör nämligen lite mindre under vintern än sommaren. Och här nere i sydsverige har det varit över +8 grader största delen så det har inte varit många dagar med bränslevämare.

Orkar inte lämna in bile och vara av med den bara för att färddatorn visar fel värden. Volvo vill ju inte ens titta på bilen när drivaxlarna slamrade som tröskverk. Fick tjata innan man fixade splinsen till slut och det blev tyst igen. Man tycket att det skulle slamra på en volvo.

Och där det gäller snittförbrukningen så har du fel för den räknar hela tiden på min bil. Står jag stilla på tomgång så stiger den hela tiden vilket ju är helt rätt. Den räknar alltid både bränsle och färdsträcka oavsett om det rör sig eller ej så det ska stämma när man tankar om den inte vore så felkalibrerad bara.

Men du tror väl inte på det heller, jag måste kanske hämta videokameran och filma färddatorn när den räknar upp när bilen står på tomgång.
det jag manar är att du inte är konkret i vad du berättar.
i ett o samma inlägg skrev du nu att du har kört 2000 mil, bara på sommaren, & sen skriver du att du kört 2000 mil tills nu.
det är fler månader sedan sommaren slute, än vad sommaren är lång...
Är du politiker också CarMan. :P :P :P VAD är du ute efter nu om jag får fråga. :roll: :roll: :roll:

Vad spelar det för roll om jag har rullat några av milen då det inte är högsommar. Klarar inte en volvo av det. Har volvo kalibrerat färddatorn för endast +25 grader menar du. Jag har redan räknat bort de tankar då temperatruen någon gång varit under 8 och dieselvärmaren har startat.

I ditt huvud kan tydligen volvos färddator inte visa FEL. Det måste bero på något annat tydligen. Klantig bilförare, Nationell Samansvärjning av bensinblagen som du försökte med innan i tråden. Sen kommer du med rena felaktigheter och försöker skylla på att den inte räknar tomgång. Säger som brasse, där har du fel, fel fel.

Har det aldrig fallit dig in att den faktiskt KAN VISA FEL. I Vi-bilägare testade man en uppsjö av bilar och nästan alla visade fel där med. Det kustig är att i princip alla färddatorer visar för lite. Det luktar ju rätt skumt då. Ingen tillverkare kaliberar väl så att det visar för mycket, Det vore ju dålig publicitet.

Du är avlönad av volvo eller :oops:
jag vet inte om det är min stavning som gör att alla utom du förstr vad jag skriver, eller om du absolut inte vill förstå.

läs igenom hela tråden igen o rkna hur många gånger jag skrivit att 10% fel visning inte anses som fel, men för alla er som har större fel så har ni ett fel på bilen.

har man ett fel på bilen så går ju det attt laga!!! o då får ni ju en mer rätt visande färd dator.

jag förstår faktiskt inte varför ni heldre vill tjafsa här o tro att volvo har gjort så eran bill komer att visa 20% fel med flit o sen inte rätta till det.
vore det inte enklare att ladda ny mjukvara som jag sa en bit längre upp o sen se om det blir bättre?
eller trivs ni med att den visar fel, för då kan ni visa alla som åker i bilen va rutten färd dator ni har?
Användarvisningsbild
av Bosa
Min visade galet förut med färddatorn men efter att bilen varit inne hos Volvo och mjukvaror uppdaterats fungerar det klanderfritt för mig. Så som sagts tidigare så är uppdatering av mjukvara helt klart steg 1. :)

VolvoB20: Lämnade du in bilen där runt Juli för första service och sa du till om mjukvaruuppdatering? Gjort någon uppdatering efter det?
Hade in min bil i annat ärende idag och hade kommit ny mjukvara, sist min uppdaterades var nog i Juli så efter det har det kommit ny iaf. :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Bosa skrev:Min visade galet förut med färddatorn men efter att bilen varit inne hos Volvo och mjukvaror uppdaterats fungerar det klanderfritt för mig. Så som sagts tidigare så är uppdatering av mjukvara helt klart steg 1. :)

VolvoB20: Lämnade du in bilen där runt Juli för första service och sa du till om mjukvaruuppdatering? Gjort någon uppdatering efter det?
Hade in min bil i annat ärende idag och hade kommit ny mjukvara, sist min uppdaterades var nog i Juli så efter det har det kommit ny iaf. :)
Det låter så enkelt på er, bara att få mjukvara laddad, det är ju fan enklare att få en kamel igenom ett nålsöga.

Nej. Jag kan inte få en servie gjord ännu. Bilen har inte rullat 3000 mil ännu och är bara styvt ett halvt år gammal så det är ingen ide att försöka med det ännu.

Det var ju till och med skitsvårt att få drivaxlarna fixade i.o.m bytet till vinterdäck. Volvo tycket ju att det var helt normalt med slammret från framhjulen, "inget att bry sig om".

Samma sak med bältet på passagerarsidan, drar man fram stolen lite går det oftast inte att dra ut bältet överhuvudtaget. Inget att bry sig om tycker volvo.

Att då få dem att ladda mjukvara är ju fan inte att tänka på. Därför hade det varit en million ggr bättre om man bara kunat knappa in en korrigering som på mina tidigare bilar så hade allt varit fixat i ett huj.
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:
Bosa skrev:Min visade galet förut med färddatorn men efter att bilen varit inne hos Volvo och mjukvaror uppdaterats fungerar det klanderfritt för mig. Så som sagts tidigare så är uppdatering av mjukvara helt klart steg 1. :)

Det låter så enkelt på er, bara att få mjukvara laddad, det är ju fan enklare att få en kamel igenom ett nålsöga.

Nej. Jag kan inte få en servie gjord ännu. Bilen har inte rullat 3000 mil ännu och är bara styvt ett halvt år gammal så det är ingen ide att försöka med det ännu.

Det var ju till och med skitsvårt att få drivaxlarna fixade i.o.m bytet till vinterdäck. Volvo tycket ju att det var helt normalt med slammret från framhjulen, "inget att bry sig om".

Samma sak med bältet på passagerarsidan, drar man fram stolen lite går det oftast inte att dra ut bältet överhuvudtaget. Inget att bry sig om tycker volvo.

Att då få dem att ladda mjukvara är ju fan inte att tänka på. Därför hade det varit en million ggr bättre om man bara kunat knappa in en korrigering som på mina tidigare bilar så hade allt varit fixat i ett huj.
Vi måste sära på begräppen! du pratar om Volvo o menar en återförsäljare. åk till en annan återförsäljare är mitt förslag!
har du problem med höger fram bälte så ska det inte vara nått problem att få det bytt, (be dom kolla tie)
Användarvisningsbild
av Bosa
VolvoB20 skrev:

Du snackar om att andra har attityd i sina inlägg. :roll:

Det är inte ett dugg svårt att få mjukvaran uppdaterad, det räcker med att ringa verkstaden för min del. Jag har haft problem med min bil sen jag köpte den i Februari och har ringt min verkstad som genast bokat tid och tagit in min bil. Var inga som helst problem att få tid på verkstaden för garantiåtgärder innan service.
Visst har jag frågat och även kanske till viss del bitchat på forumet men självklart så snackar jag med min verkstad också. I slutändan är det min verkstad och inte forumet som kan utföra åtgärder på min bil. Så för min del hoppar kamelen med dubbelvolt genom nålsögat.

Har du pratat med dn Volvoverkstad över huvud taget?

Är du inte nöjd med verkstaden snacka med en annan verkstad, vill du inte göra det ring Volvo direkt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Bosa skrev:
VolvoB20 skrev:

Du snackar om att andra har attityd i sina inlägg. :roll:

Det är inte ett dugg svårt att få mjukvaran uppdaterad, det räcker med att ringa verkstaden för min del. Jag har haft problem med min bil sen jag köpte den i Februari och har ringt min verkstad som genast bokat tid och tagit in min bil. Var inga som helst problem att få tid på verkstaden för garantiåtgärder innan service.
Visst har jag frågat och även kanske till viss del bitchat på forumet men självklart så snackar jag med min verkstad också. I slutändan är det min verkstad och inte forumet som kan utföra åtgärder på min bil. Så för min del hoppar kamelen med dubbelvolt genom nålsögat.

Har du pratat med dn Volvoverkstad över huvud taget?

Är du inte nöjd med verkstaden snacka med en annan verkstad, vill du inte göra det ring Volvo direkt.
Klart jag har snackat med min "verkstad" och de verkar ju inte sugna på att ladda mjukvara precis.

Deras första svar är alltid, "Vadå mjukvara det vet vi inget om att det skulle finnas någon ny, hur vet du det förresten, det är inte offentligt".

Ända chansen att få veta det är ju att någon här på forumet "läcker informationen" så man kan ställa dem mot väggen. Samma sak med slammret i drivaxelsplinsen. Tur var ju att någon "läckt här på forumet" att det fanns en serviceåtgärd annars hade det nog inte gått att få det fixat, inte på någon garanti i alla fall.

Om du har hittat någon datafantast på din verkstad så var för guds skull rädd om den kontakten.

Visst kan jag ta ut en dag semester, åka 10 - 20 mil och försöka hitta en annan verkstad. Försöka övertyga dem att ta en garantirep på en bil som de inte har sålt.

Fattar inte varför något ska vara så krångligt och dyrt. På förra bilen tryckta man två ggr på färddatorn, matade in +18 (enter) och så var det klart på 15 sekunder.

Nu ska man behöva ta semester, förlora tusenlappar och kuska landet runt för att hitta någon som är villig att ladda om bilens mjukvara.

Ni tycker tydligen att det är sådan som för utvecklingen frammåt, för när man önskar sig den funktionen som man haft förr blir man idiotförklarad och personlightesundersök.

Det måste vara ohyggliga drivkrafter mot att ha en sådan funktion att man kan mata in värdet själv tydligen.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Problemet är på en v70 d3 2012. P broms[…]

V70 2.4d startar ej [LÖST]

har precis samma problem , bilen går bra ,s[…]

Tja, först och främst grått, silv[…]

V60 D4 MY15 - till verkstad

Funderar på att tillfälligt ta ur s&a[…]