Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jaka
Hej!
Brorsans 745:a från -87 igen.
Han märkte på att det var glapp i framvagnen förra veckan. Vi kunde konstatera att styrstagets P-ände hade glappat upp på vänster sida.
Ok! Köpte ny på Biltema!
Men vi märkte att ett litet glapp fortfarande fanns kvar när man tog tag i hjulet (10 över 8:a) och tryckte till/drog. Ljudet verkade komma från styrväxeln!?
Någon som vet vad man kan göra för att fixa det. På min Audi 100 -89:a finns det en justeringsskruv ...men på Volvon verkar det inte finnas något sånt.
jaka skrev:Hej!
Styrstagets P-ände är bytt på vänstersidan så där glappar det inte. Glappet tycks komma innifrån...från styrväxeln.
P-ändan är den yttre leden på styrstaget. Det finns en inre led också, under damasken. Då köper du styrstaget med den inre leden och skruvar på P-ändan som du redan har köpt. Glöm inte inställningen av toe-in efter.

Mvh
Lennart
Men styrstaget har väl ingen led innanför damasken ?? Där är väl bara styrstagets splines?

Det måste finnas en innre led också, annars kan ju inte hjulet fjädra utan att bryta sönder styrväxeln eller staget. Så det är garanterat innre leden som är glapp.

Sedan när ni kollar sånt bör man ha motorn igång så servopumpen arbetar och cirkulerar olja.
Men styrstaget har väl ingen led innanför damasken ?? Där är väl bara styrstagets splines?
Jag har bytt båda sidor på min 745-a, så visst finns det. Se bara till att du har rejält mothåll när du lossar/drar fast staget. Typ en stor polygrip eller rörtång. Täng på att "hålla emot" så nära yttre leden som möjligt, så du inte gör märken i själva kuggstången. Fyll damasken med fett efteråt.

Mvh
Lennart
Hej!
Men när man tittar på sprängskissen, på styrväxeln ,överst så ser jag ingen led på inre änden av styrstaget...bara en liten "klump",men det är kanske den som är leden?! (Hur fasen lägger man in en bild här?)
Man lägger inte in bilder här, man länkar till en bild som är upplagd på någon annan sida. Jag har mina bilder på min hemsida, andra lägger dem på forumbilder.se, det finns ladda-upp.se m.fl.

Länken till bilden läggs sedan upp innanför (img]länk[/img) där första och sista parentes ska vara hak-parentes så visas bilden i tråden. Tänk på att göra bilden max 700 pixlar bred annars förminskas den, ibland ser det ut som ett frimärke i tråden.
Men när man tittar på sprängskissen, på styrväxeln ,överst så ser jag ingen led på inre änden av styrstaget...bara en liten "klump",
Det är en kul led, ungefär som p-ändan. man kan "röra" den åt alla håll. Tänk dej "klumpen" på p-änden som "klumpen" på styrstaget, då är styrstaget en förlängning av konan med gängan som du skruvar p-ändan i. "Klumpen" är gängad in i kuggstången på styrväxeln.

Mvh
Lennart
Nya skärmarna

Förlåt!!!! Jag var så inne i t&au[…]

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&ari[…]

Hur håller ni era skivor rena på lad[…]

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]