Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Fick för två dagar sen upp lampa om ABS och Tracs off på min Volvo S70 -98.
Var på Volvo verkstad igår och konstaterade att tandhjulet (ABS-kransen) VF hade gått sönder, ev även ABS-givaren.
Detta skall repareras i kommande vecka.

Idag när jag gjorde en liten Eco-drive acceleration så var jag lite för snabb att lägga i 5:an från 3:an, så han tappade ork för en tiondel.
När accet sedan kom, då hängde inte hastighetsmätaren med, likaså varvräknaren. De rörde sig väldigt lite, och när jag hade uppskattningsvis 80 knyck, visade mätaren 40km/h samt varvräknaren stannade på ca 1800rpm....Provade att sänka/öka fart relativt hastigt, med mkt liten eller ingen reaktion alls på instrumenten. Efter ca 500m hoppade mätaren upp på 80km/h och varvtalet var tillbaka. Stannade bilen på en intilliggande parkering, uträttade ett ärende och när jag efter en stund startade bilen igen - verkar mätarna vara u.a.

Kan detta vara följdskada/symtom på tidigare fel som skall åtgärdas, eller är detta något annat som är "på gång"?

Bilen besiktigades för 6 veckor sedan och gick igenom utan anmärkning (ej ens bra att veta), samt är relativt välhållen för sin ålder.

/ T
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]