Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rekan740
Håller på att byta tankpumpen på min 745 1992.
Ett helvete att dela på tryckledningen. Skarven sitter 20 cm bort från tanken, inklämd mellan tanken och bakaxeln.
Riktigt gravt rostad efter 21 år och jävligt svår att få grepp på..!
Någon som har ett tips?
Funderar på att skära upp karossen för att komma åt...
Kan man lossa ledningen framme vid tanken? Har försökt men den verkar vara omöjligt...
Kan jag skära av slangen och stoppa i en rörbit för att skarva med? Eller stryper det flödet för mycket..?
av NilsO
På 740 -92 ska det sitta en snabbkoppling på matningsledningen på tankarmaturen (jag vet inte vad kopplingstypen heter). Den går att lossa för hand – man drar bara ytterhöljet uppåt medan man lirkar av kopplingen (håll trasa för). Ser det annorlunda ut på din bil har nog någon varit där och ändrat.
av umekille
på min-92 var det en skruvad anslutning vid armaturen.
kapade slangen för den jag skulle byta med hade inte den.
Då jag har Rex/Regina så funka den inte så jag fick laga orginalet
(åter röret hade rostat av) Hittade till slut en nippel med rätt gäng på jobbet
som svarvades av så slangen gick fästa där.
Det är väl för att 1-pumps systemet har högre tryck den sitter skruvad på armaturen
(typ en ring på slangen som dras fast med en gängad nippel)
Användarvisningsbild
av Rekan740
NilsO skrev:På 740 -92 ska det sitta en snabbkoppling på matningsledningen på tankarmaturen (jag vet inte vad kopplingstypen heter). Den går att lossa för hand – man drar bara ytterhöljet uppåt medan man lirkar av kopplingen (håll trasa för). Ser det annorlunda ut på din bil har nog någon varit där och ändrat.
Skit! Man ska läsa i forum efter man skrivit! Speciellt när svaren kommer snabbt!

Förstod mig inte på den där kopplingen (jobbade med den men den satt ordentligt fast) men hade jag vetat detta så hade jag bearbetat den istället för nästa koppling (typ bromsslang) som tog halva natten att få isär! Och nerplockad kardan och många svordomar...

Tack för info!
av NilsO
Oj :(

Nä, så jobbigt ska det inte behöva vara. Oavsett hur anslutningen ser ut är det ovanpå armaturen man lossar, så allt kan göras genom luckan. Hoppas resten av arbetet går bra, då.
Användarvisningsbild
av Rekan740
Nu har jag hämtat mig efter svårigheterna vid bortmonteringen. Nu kommer jag till nästa hinder!
Hur monterar jag den pumpen..? Den här gången tänker jag att det är bäst att fråga först!
Jag har hela plastkokan framför mig. Verkar vara någon slags låsfjäder på sidan. Skjuter jag isär den..? Eller hur bär jag mig åt..?
Tacksam för hjälp! grejerna ser sköra ut.

Känner mig som en verklig amatör! Har meckat Volvos -50 -60 och 70-talsbilar i 40 år men aldrig hållit på med sådana här "moderna" problem.
Amazonen var mycket enklare :)
av NilsO
Jag minns inte precis i detalj, men jag har för mig att det bara är att ta bort den nedre, vita plastinfattningen och sedan att dra ut pumpen – dess utloppsrör sitter bara instucket i gummidetaljen (eller vad det nu ska kallas) ovanför. Har du köpt en ny pump hjälper det att titta på den först.

En sak minns jag: Mellan själva pumpen och fästet undertill sitter en liten plugg av gummi som ger en elastisk upphängning. Den ramlar gärna bort om man inte ser upp, och monterad utan den kommer pumpen att låta ganska mycket.

Var glad att det är kombi och inte fyradörrars, i alla fall :)
av umekille
Har du 1-pumps system (ingen pump under förargolvet)
räkna med att den pumpen är mycket dyrare och svårare
hitta varstans...Tror volvo har kvar dem(Tankarmaturen komplett
vill jag minnas kosta 4,500:-)
Elpriset

Vad drar en gård då? Väldigt lite[…]

Alla pratar om el, diesel och bensin bilar. Vad h&[…]

Hur håller ni era skivor rena på laddh[…]

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_02[…]