Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jackson75
joel80 skrev:Hur stor skillnad i kompetens och funktion är det på de billiga bluetooth-läsarna som man kan koppla till läsplatta/mobil mot för de här dyrare historierna med VIDA/DICE?
De billiga bluetooth-läsarna är ju typiskt ELM327 enheter med blåtands interface. Med andra ord kan bara dessa läsa generella OBD koder. Det ger realtidsmätning av en mängd olika motorparametrar, släcka motorvarningslampan, läsa OBD felkoder, etc
Jag testade en ELM327 baserad läsare på min V70, och det funkade utan problem, dock hade jag USB varianten så laptopen var tvungen att vara med.
Vilket jag iofs inte tycker är en nackdel. Betalade 179kr för den läsaren.
VIDA/DICE är ju helt integrerat diagnos system, med möjlighet att gå djupare i feldetektering av en rad olika system i bilen. ABS, SRS, etc etc
Dessutom får man instruktioner hur reparationer skall utföras, ritningar, etc
Så VIDA/DICE är ju så mycket mer än bara felkodsläsare.
Användarvisningsbild
av joel80
On, tack.. så till att börja med och för någon som inte är så mycket mek, bör en ELM327 med bt till mobilen funka fint? Jag skulle bl.a vilja ha lite koll på temperaturen i motorn beroende på om jag har extravärmaren på auto eller inte.. och att kunna läsa lite enklare felkoder e ju inte fel.. en sån kostar ju så pass lite så det nästan känns dumt att inte ha en. :)
Användarvisningsbild
av Jackson75
joel80 skrev:On, tack.. så till att börja med och för någon som inte är så mycket mek, bör en ELM327 med bt till mobilen funka fint? Jag skulle bl.a vilja ha lite koll på temperaturen i motorn beroende på om jag har extravärmaren på auto eller inte.. och att kunna läsa lite enklare felkoder e ju inte fel.. en sån kostar ju så pass lite så det nästan känns dumt att inte ha en. :)
Jag tror du kommer bli nöjd med en ELM327, det finns en android baserad app som heter "Torque" som många verkar använda. Har tyvärr inte android i mobilen så har inte kunnat testa själv. Men det finns en rad olika freeware program som stödjer ELM327 där även motortemp visas.
Som du säger, det är ju så billigt, så det är värt varenda krona.
V50 D2 har börjat vibrera

Haloj min V50 D2 har börjat vibrera vid b&ari[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Jag kom över 2st ok för 336-skivor f&oum[…]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&a[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Standard med volvos låskistor.