Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tomisco
Hämtade ut bilen igår efter en vanlig mellanservice. Tänkte jag skulle kolla oljenivån när jag kom hem (8 km körning). Normalt när jag byter olja själv brukar det vara svårt att se oljenivån eftersom den nya oljan är så ljus. Nu var det inga problem kan jag säga. Jag drog upp lite i en spruta och jämförde med en skvätt Castrol Edge jag hade hemma. Vad tror ni? Har jag blivit lurad? En tanke jag har är att man tappat ur oljan kall eller sugit ur den och inte fått ut allt. Jag drog även upp en skvätt ur min Honda VFR 750 som gått ca 200 mil sedan oljebyte. Den oljan är klarare. Och hur ska jag hantera detta gentemot verkstaden? Jag har alltid haft stort förtroende för min personliga servicetekniker.
Bild
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Där har du betalat för något du inte fått, bara att prata med dom som inte gjort sitt jobb.
av Raymond
Olje blir fort svart, men hvis du er usikker se om det er en ny kopparbricka på avtappningspluggen.
av 2444ever
Det är lite svårt att avgöra hur svart den är via bilden. Dessutom kan jag inte uttala mig om hur mörk oljan blir om man missar att tappa ur säg nån halv deciliter, eller om det är "farligt", är en glad hemmamekare.

Tycker dock det ser skumt ut. Hur ser det ut på stickan? Som innan service? Som efter några månader? Känner igen det där att det är svårt att se oljan på stickan direkt efter oljebyte.
Så har det varit för mig vid samtliga oljebyten sen jag köpte min:
1a service någon månad innan jag köpte den, svårt se oljan.
2a service på annan verkstad, samma resultat.
3e bytte olja själv, samma resultat.

Som jag kommer ihåg det så har det alltså varit ungefär samma resultat efter 2 olika verkstäder, och när jag bytt själv. Oljan har bytts på sommaren vid samtliga tillfällen, först framåt senhöst tycker jag att det blivit märkbart mörkare på stickan (kör lite, strax över milen varje vardag, men å andra sidan så ska det ju slita mer med korta sträckor).

Frågan är väl om det slarvats mycket eller lite, eller totalt? Om det varit jag hade jag nämnt det lite försiktigt att oljan ser lite skitig ut, gett dom en chans att åtgärda ett slarv med ett "Oups". Hade jag fått minsta lilla känsla av att det varit medvetet slarv hade jag efter dom åtgärdat det sett mig om efter någon annan verkstad.

Men som sagt, har för dålig erfarenhet att uttala mig om hur oljan kan se ut efter ett hyfsat noggrant oljebyte.
av Nicasl
Klaga och vägrar dom lyssna så hota med en oljeanalys !
Den oljan Du har i bilen är INTE bytt kan jag lova.
av T-rex
Vad var detta för verkstad? (bara så jag vet att vara på betryggande avstånd från dom) :shock:
av Johnnie
Dom kanske glömt att byta oljefiltret så att den gamla oljan där skitat ner den nya direkt?
Om dom inte bytt oljan alls borde den väl vara mörkare än sådär om den gått 2000 mil?
Ny olja brukar vara gul/genomskinlig på stickan och svår att se efter flera hundra mils körning.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Hur som helst är något galet gjort så bara kontakta verkstan o ta reda på fakta! :???:
av Tomisco
Tack för alla svar och synpunkter. Har kollat oljepluggen och det verkar faktiskt som man skruvat ur den. Men min teori är att alltför mycket gammal olja lämnats kvar. När jag byter själv är motorn alltid varm och jag brukar låta all gammal olja hinna rinna ut. Det finns fler saker som tyder på att bilmeken haft bråttom. Locket till pluspolen var fortfarande uppfällt och fel miltal har först skrivits i serviceboken och sedan strukits över och det rätta står ovanför. Ska kontakta verkstaden under veckan och höra deras åsikt. Jag väntar med att ange vilken Volvohandlare det rör sig om innan jag fått ett svar. Någon som vet hur man får en oljeanalys utförd?
Användarvisningsbild
av gooose
Johnnie skrev:Dom kanske glömt att byta oljefiltret så att den gamla oljan där skitat ner den nya direkt?
Om dom inte bytt oljan alls borde den väl vara mörkare än sådär om den gått 2000 mil?
Ny olja brukar vara gul/genomskinlig på stickan och svår att se efter flera hundra mils körning.
Beror på vilken motor bilen har hur fort den blir svart
En Diesel kan vara riktigt svart efter bara några mils körning
Skiljer oxo om man tappar ur oljan ur en varm motor
Finns nog inte många verkstäder som varmkör innan dom lossar oljepluggen
och har du tex 3-4 dl som inte runnit ur så blir den inte ljus länge

//Gooose
Dashcam

Är det någon som har installerat en dac[…]

OTA 4.xx

Har ni fått OTA 4.xx ännu. Jag fick med[…]

Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom […]