Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej NilsO, Detta var den första varianten av Immo som Volvo monterade original då lagen om startspärr trädde i kraft 1996. Den fanns nog bara ett år tror jag, sen kom den med antenn i nyckeln.Eftersom den är den första är den inte så integrerad, utan ska gå att bygla bort.
Eftersom den fanns så kort tid har Volvo högst begränsad kunskap om den.
Jag har samma sticka som dig på min -94, det är dock en tyskimport som nämndes tidigare. Jag har också varit rädd för att denna ska sluta funka, dock har det funkat ok hittills.

En sak jag noterat är; om man stoppar i stickan så har man ju en viss tid på sig att starta innan dioden börjar blinka igen. Detta gäller inte om man lämnar förardörren öppen, då har man tid till dess man stänger dörren på sig. Alltså måste den vara kopplad till dörrkontakten på förardörren. Så fixa med stickan till dess du har fast sken, sedan bygla dörrkontakt och stäng innerbelysning så borde du ha konstant ok för start. Du får ju klura lite om du har larm också...

/Johan
Hej Igen, Nej bilen har alltid varit reggad i Sverige alltså ingen import. Tro mig, jag har testat alla möjligheter med dörr öppen - dörr stängd men inget hjälper. Lysdioden blinkar normalt och då man sätter i stickan ska den börja lysa med fast sken. Det som händer för mig är att då jag stoppar i stickan så händer inget förrän efter 10 - 500 försök. Den kan även fungera på 1:a försöket nästa gång eller en vecka utan att jag gjort något alls. Felet är helt ologiskt. Därför vill jag helst bygla bort Immon. Är det någon som vet hur?
Ok, jag kanske var otydlig, jag menade inte att det skulle fungera bättre med öppen dörr. Jag menade att då du provat 10-500 gånger och den lyser med fast sken skulle jag bygla dörrkontakten på förardörren eftersom den då fortsätter att lysa med fast sken = du behöver inte sätta i stickan nästa gång du ska starta.

... Har du så att när du inte får fast sken händer inget när du vrider på nyckeln - likt att du har växelspaken i D? Då skulle jag följa kabeln från solenoiden, till växelspaken till tändningslåset, för de måste ju kopplat på sig i serie på vägen.

/Johan
frasse4, jag byglade dörrkont. då lysdioden lyste konstant och startade motorn. Då jag stoppat motorn började lysdioden åter blinka efter några minuter så tyvärr tycks inte detta vara en lösning, så jag återställde igen. Nu har jag försökt att tända lysdioden konstant i c:a 1 timma för att kunna starta men utan resultat, detta har hänt förut. Jag har nu kopplat från batteriet, som jag gjort förut, men inget resultat ännu. Man blir desperat då man inte kan starta sin egen bil p.g.a startspärren. Jag tror att bygling av startspärren är det enda som löser problemet. Är det någon som kan detta?

Nu har jag kopplat in batteriet igen och då räckte det med 5 försök med pinnen så kunde jag starta. Motorn går ju riktigt illa en stund då batteriet varit frånkopplat men de beror ju på tom databox, så det rättade till sig efter en halv minut.
Jag stängde av tändningen och väntade till dioden blinkade igen då räckte det med 1 försök så lyste dioden med fast sken, så här håller det på. I morgon kan det vara samma problem igen!? HJÄLP!
har samma fel på min volvo 965 2,5 Manuell, har en immobilizer som aldrig slutar blinka vet inte vad det är för fel har kollat allt till och med testat å bygla 50F/50E men funkat visst antal gånger tills nu har den gett upp totalt Har en svart box med en jävla massa svarta kablar som går överallt och vet inte vad som gör vad pga det inte är färgade kablar pluss att det sitter 5 kablar i Immobilizer Kontakten där man ska sticka in stickan men den går aldrig över till fast sken å måste få igång bilen inför besiktningen nån som vet hur man fixar det ? har ingen fjärrdosa elr nå bara en nyckel och en sticka te immon blir tokig kollat överallt men verkar som att ingen verkar veta nånting om det. tacksam för svar !

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]

XC60 MY27

@Neomannen , Ja, det stämmer, det har inf&o[…]

Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]