VolvoB20 skrev:CarMan skrev:VolvoB20 skrev:
Spela inte dum nu. Du förstår säkert vad jag menar med "hård" och "mjukvara".
Lägger man mätarställningen så den kan manipuleras via ett interface som endast är skyddad via "mjukvara" så kommer någon att knäcka detta förr eller senare. Har man gjort det en gång så kan det sedan göras om och om igen.
Lägger du mätarställningen i en krets som saknar programeringsinterface så måste du ju påverka denna kretsen "hårdvarumässigt" genom att byta ut hela kretsen, är den sedan ingjuten med motorstyrningen så kommer det att ta tid och kosta multum så 99% av alla skruvningar kommer inte att ske för det blir för dyrt och tar för mycket tid.
Det är busenkelt och billigt att göra bilar som inte går att skruva för en lönsam summa, det är bara tillverkarna som skiter i att göra det.
jag har ingen aning om hur det är gjort. men jag tror inte man kan komma åt mätarställningen via nån form av komunikation. så den ligger säkert lagrad så som du beskriver.
(varför skulle dom överhuvud taget lägga den tilgänglig?)
oavsett hur den ligger så måste den ju alltid vara åtkomlig för bilen så bilen kan uppdatera mätarställningen & det är värr denna väg dom "brytersig in"
Har sett lite olika varianter. Den bästa varianten tycker jag är när man bara har ett interface till "mätarställningsräknaren" i form av att man kan skicka hastigetspulsern till denna varvid den räknar upp.
Det finns inget interface för att ändra ställing eller att byta mjukvara i räknaren överhuvudtaget.
Då finns det det bara ett sätt att manipulera ställningen, nämligen att byta hela kretsen, och den är svindyr och ihopbyggd med annan styrelektronik så det kostar multum. Dessutom kommer den att börja på 0 om du köper en ny. Vill du skruva fram den till 10.000 mil med att snurra på hjulen "eletroniskt" tex tar det över 300 timmar då den max accepterar 300 km/h
Du kan ju iofs försöka hitta en begagnad med rätt ställingen men de som finns kommer bara räcka till en handfull bilar.
Detta system kostar bara några kronor men förhindrar 99% av alla skruvningar.
Jag tycker bilägarna skule trycka på för att få lite "säkerhet" i sina bilar.
Det du beskriver som det "b'sta" alternativet, måste ju var det som är enköast att manupilera. en insignal som bara kan räkna upp är ju lätt att fejka o sen låta den räkna tills den börjar om från början.
det är betydligt svpårare att fuska på dom system som idag finns, men det fixar ju dom som vill ialla fall tyver