Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
På gamla S60 med ABL så kunde man hålla inne knappen till kurvljusen så ändrades ljusbilden mellan vänstertrafik och högertrafik. Rätt ballt faktiskt och allt annat än budget.
av perhall
ABL i kombination med cornering lights är väl bra. De lyser faktiskt upp en del och bra mycket mer än de helt värdelösa dimljus som sitter på V70II (många bilar har jag haft men aldrig en med så dåliga dimljus...)/PH
Användarvisningsbild
av MartinS
Perra83 skrev:På gamla S60 med ABL så kunde man hålla inne knappen till kurvljusen så ändrades ljusbilden mellan vänstertrafik och högertrafik. Rätt ballt faktiskt och allt annat än budget.
Så är det i min xc60 också, rätt fräckt.

/Martin
av S80V8AWD
MartinS skrev:
Perra83 skrev:På gamla S60 med ABL så kunde man hålla inne knappen till kurvljusen så ändrades ljusbilden mellan vänstertrafik och högertrafik. Rätt ballt faktiskt och allt annat än budget.
Så är det i min xc60 också, rätt fräckt.

/Martin
Detta ändras numera i Sensus. Ska nu allt testa nästa gång jag är ute i mökret och se hur det blir.. :D
av chrand
På förra bilen jag hade (Passat 07) var det "kurvljus" i xenon ljuset. Projektorn vred sig efter rattrörelse. Men i hastigheter under 50Km/h så fanns det en dedikerad H7 eller H3 (tror jag) lampa som pekade åt sidan längst in i reflektorn. Alltså ingen kombinerad dim/kurv funtion.
av grålle1
Så här står det iaf i pressreleasen:

"Kurvljus för bättre sikt

Ett teknik som underlättar mörkerkörning är kurvljus i låg fart. Funktionen, som är ett tillägg till det befintliga aktiva Xenonljuset, lyser upp det område som föraren styr mot för att göra körningen säkrare - till exempel när man svänger in på en mindre väg eller kör igenom en smal port i mörker."

Så nog låter det som att ABL är kvar OCH kompletterat med kurvljus.... och jag liksom trådskaparen undrar vart de sitter... är de i DRL'en, i huvudstrålkastaren... eller hur funkar det!?
av perhall
Kurvljus är ju oftast inte lika synliga som huvudstrålkastare, extra fjärrljus och dimljus. På A6 xenon syns de knappt, infällda bakom LED-varselljus och blinkers... men man ser när bilar svänger ibland att en extra lampa tänds och det är inte dimljusen. Förvirrande det här.

Man får ju anta att a/ kurvljusen tillför ljus eftersom de introduceras, b/ de lyser bättre än dimljusen...

Idén är ju eg. inte så dum. Men man kan ju undra varför hela VAG-gruppen (utom Porsche och Skoda) plockat bort det extra fjärrljuset, det är väl för många, åtminstone i Norden, viktigare än extra kurvljus. Skoda har ju råd med båda, t o m på Fabia. Den som däremot köper en Q7, A7 ,R8 eller Touareg får klara sig utan.
/PH
Användarvisningsbild
av Perc
Jag har en Octavia 2012 med xenonljus. Den har fjärrljus med H1:a, men xenonprojektorn är bara på halvljuset till skillnad från bl.a. 00-talets Volvo med sina bi-xenon/halogen.

För övrigt har den också aktivt kurvljus i med servo i projektorn. Trevlig funktion som man inte märker att man har förrän man stänger av den i färddatorn. :D

Man ser ju många skoda och vw som har kurvljus i dimljusen också men min handlare påstår att det inte går att få igång dem på min bil. Jag skulle gärna velat testa den funktionen för den fyller ju en lite annan funktion än kurvljuset i projektorn.

En Passat 2012 jag åkte i häromveckan hade både en dedikerad kurvljuslampa någonstans inne i strålkastarhuset och adaptiva xenonprojektorer. Kurvljuslampan lyste inte bättre än mina dimljus skulle göra iallafall.

Det värsta var att passaten hade fullkomligt bedrövligt helljus då den bara använde xenonprojektorn. Några ynka meter till jämfört med halvljuset (som även det var skräp) och särskilt ljusstarkt var det inte heller. Har betydligt bättre ljus i min betydligt billigare VAG-produkt. :)
av perhall
Har sett att Fabia har både dimljus och statiskt kurvljus... visste inte att halvljusstrålkastaren inte bländar på men det verkar ju bli mycket ljus ändå.

Håller med om Passatens helljus, tycker iofs att halvljuset är ok men löjligt att ha avskaffat det extra fjärrljuset och istället där ha en jättestor parkeringsljuslampa:(
PH

Hej Hur är det med Volvos laddhybrider skall[…]

Använd trodo.se eller aeromotors.se Febi Bil[…]

12V-uttaget i mittkonsolen.

Har ni kollat att säkringen är hel, sv&a[…]

Tack för all hjälp. Blir ett samtal till[…]