Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erikeriksson
Hej, såg också att remmskivan måste bort vid kamremsbyte för bla s80 enligt Haynes bok.

Är det någon som vet om det går att byta rem utan att skivan tas bort????
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nu är det en diesel trådstartaren har, då måste remskivan bort. På en bensinare går det att lirka ut remmen.
Ett tips till: Drevet till kamremmen innanför remskivan kan sitta hårdare på remskivan än på vevaxeln och vill då följa med ut =mer jobb. Ta ett par långa M8 och sätt i i stället för de 4 i remskivan. Knacka på dem samtidigt som du drar ut remskivan.

Bytte en i förra veckan, ligger kvar i skrothinken. c-c = 34,4 mm.
av erikeriksson
Tack för svar, ska då pröva byta kamren utan att ta bort remskivan.
av fronta
Mer jobb... Bränt gummi gjorde så kamdrevet följde med hur man än gjorde, mkt mkt mer jobb... O nej det går inte byta kamremmen utan att ta bort generatorremmen. Gick inte få loss med spec.verktyg heller, tyvärr Haynes o tack till lokala bilnisse... Sätt på hylsa o spänn mot länkarmen, sen bara köra lite lätt på startmotorn, mkt smidigt...
av erikeriksson
Hej igen, självklart måste drivremmen alltid bort, frågan var om remskivan också måste bort.

Tänkte föreslå det där med att använda startmotorn, har själv gjort det på 240 och 740 vilket jag tidigare skrivit om på forumet, men fick då "på skallen" att det inte inte var att rekomendera. Har även prövat mutterdragare med framgång men då måste kylaren bort på 240 och 740.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]