Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av slipbert
Konstigt att man inte kan se teknisk info om bakaxel när man slår på reg numret...
av slipbert
Ska man spara diffklumps kåpan där bak så slipper man kladda med hastighetsgivaren?
Användarvisningsbild
av Nexus
Skruven till givaren brukar kunna vara rätt rostig men annars är det bara dra ut givaren och flytta över om nya axeln saknar givare. Allt är ju lättare göra med axeln lös på sidan om så att säga..
av slipbert
Ja men den sitter vell i diffhus kåpan jag menar att spara den och sätta på den nya bakaxel man sätter dit ?
Användarvisningsbild
av Nexus
Känns ju onödigt om nya axeln har en givare sitter.Eller menar du ha hela kåpan hänga lös medans du byter axeln? Är ju bara en kontakt dra ut till givaren. När jag skruvar vill jag ha så lite skit hängandes kvar som möjligt..
av slipbert
Ja det menade jag. Eller är det så enkelt att skruva ur hastigheten sen sätta i den nya? Vill ha så mycket info som möjligt ska fixa detta på fredag...
Användarvisningsbild
av Nexus
Ja det är inte svårt flytta över givaren. insex nyckel i rätt storlek så brukar den lossa. Sen ta tex en polygrip och vicka lite fram och tillbaka så brukar givaren komma ut. Sitter en o-ring på givaren som tätar därav det går lite segt få ut den. Sen behöver du inte lossa fjädrarna från övre fästet på bilen utan det går bra böja loss de i nerkant med ett brytspett sen hålla undan de när axeln ska bort resp nya dit. Ett tips är spruta på alla bultar med tex WD-40 dagen innan du ska skruva. Annars är det inte konstigheter. lossa kardan, tvärstaget, de 2 längsgående stagen, 4 muttrar på vardera sida som håller "överfallen" till axeln, kabel till hastighetsmätaren. Sen plocka jag isär handbromsvirarna vid hjulen och lät långa viren hänga kvar på bilen. Och naturligtvis måste ju bromsoken lossas men de kan ju hänga löst på bilen sedan. :D

Till kardan är det ringnyckel 15 & 17.
Tvärstaget st 17.
Längsgående stagen st 18.
Muttrarna till överfallen bakaxel st 17.
Bromsoken brukar vara st 14 eller st 17.

Så ser givaren ut:
Bild
av erikhsson
Ställer en fråga här istället för att göra en ny tråd.

Ska byta bakaxel på min 740 -90 och undrar vilka bakaxlar som passar på min?

Om jag förstod det rätt från tidigare i tråden så passar alla från -88 til 98?

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android