Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#716769
Originalprogramvaren var selvsagt lagt tilbake. Angående det med max dreiemoment så vet jeg ikke noe om de kan se det på et vanlig verksted. Men dette dreier seg om et større velrennomert verksted i Sverige og der sa verksmesteren at de med deres instrumenter ikke kunne se noe. Han var faktisk forundret over det selv og hadde sett spesielt etter det. Jeg hadde spilt med åpne kort og fortalt det hele i forkant.
#718594
Jo, det går att se i efterhand att annan mjukvara varit laddad i bilen. Dock ser inte verkstaden det vid vanlig service etc. men det syns om man har rätt utrustning och tittar på rätt ställe.
#728703
BSR Skriver...
För att kunna trimma denna bilmodell behöver vi din bils unika PIN-kod. Vänligen kontakta Volvos kundtjänst för att försöka få ut din PIN-kod. Återkom sedan till oss för att trimma bilen.


Volvo försöker få monopol på eftermarknaden

Med anledning av att många kunder hör av sig till oss och undrar varför BSR inte erbjuder trimsatser till vissa nya Volvo-modeller, vill vi nu förklara varför situationen är som den är.


Idag står vi inför det faktum att Volvo på de flesta nya bilmodeller (5-cyl D4, D5 och 6-cyl T6) har infört ett system med tiosiffriga PIN-koder som behövs för att få så kallad säkerhetsaccess till bilens styrsystem. Utan denna PIN-kod, som är unik för varje bil, är det omöjligt att t ex byta hårdvara som behöver ”kodas in” eller att ladda i ny mjukvara i styrenheten. Syftet med denna åtgärd som Volvo har gjort är att Volvo vill knyta servicearbeten på bilarna till de egna märkesverkstäderna, samt att de vill lägga beslag på eftermarknaden för effektoptimering. Så länge Volvo-ägaren inte har tillgång till sin egen PIN-kod så har han förlorat sin frihet att själv kunna välja leverantör av olika tjänster på marknaden.

Konsekvenserna
Det finns många olika situationer som kräver att man har säkerhetsaccess till bilens styrsystem för att man ska kunna utföra en viss åtgärd. Vid många typer av servicearbeten som kommer när bilen blivit några år gammal och fallit ur garantitiden, så måste man elektroniskt ”koda in” ny hårdvara t ex spridare på en dieselbil, gasspjäll eller styrdon. Vidare så behöver man kunna ladda om mjukvaran vid installation av effektoptimering som är integrerad med bilens övriga styrsystem. Sen finns det en stor grupp av bilentusiaster som själva modifierar sina bilar med uppgraderat framrör, intercooler, turbo och liknande produkter, vilket också kräver omladdning av bilens mjukvara.

När Volvo nu försöker att få monopol på eftermarknaden genom att hindra utomstående från att utföra dessa typer av arbeten drabbas alltså oberoende verkstäder, oberoende trimföretag, oberoende tillverkare av tuningprodukter och alla bilentusiaster som själva vill kunna skruva med bilen. Men framförallt drabbas alla bilägare eftersom de blir tvingade att vända sig till Volvos egna led, utan möjlighet att fritt kunna välja leverantör på eftermarknaden. Man kan fråga sig om utvecklingen går i rätt riktning när ett stort företag gör sådana här åtgärder som kraftigt begränsar kundernas valfrihet och hindrar sund konkurrens på marknaden.

Din PIN-kod är nyckeln till valfrihet
Om du äger någon av de nyare bilmodellerna som berörs av detta, så går det ändå att trimma din Volvo hos BSR om du har tillgång till din unika tiosiffriga PIN-kod. Du kan försöka få tag på den genom att kontakta Volvos kundservice. Därefter kan du återkomma till oss så ordnar vi ett trim till dig! Eftersom bilägaren normalt sett inte har tillgång till sin PIN-kod har vi tagit bort möjligheten att beställa de berörda trimsatserna i vår webshop. Vi hoppas att situationen kommer att ändras i framtiden så att vi kan sälja trimsatserna direkt, men i nuläget kan vi inte göra så mycket mer åt detta på dessa bilmodeller.

BSR har under en längre tid lyckats bemästra eller kringgå Volvos PIN-kodssystem med hjälp av olika finurliga lösningar. Detta uppskattades tydligtvis inte av Volvo, och det hela utvecklades till en slags katt-och-råttalek. Volvo har varit förvånansvärt engagerade i att försöka stoppa BSR’s verksamhet, vilket vi har märkt genom att de har köpt våra produkter och försökt logga våra tillvägagångssätt så fort vi lyckats hitta kryphål i deras system. De har även skickat advokater och kommit med hotelser och andra otrevligheter som varit riktade direkt mot vår verksamhet. Detta är i korthet bakgrunden till att vi nu behöver ha tillgång till din PIN-kod.

Välja ett annat bilmärke?
Det är beklagligt att Volvo sätter käppar i hjulen på det här sättet, för det drabbar kunderna och hela eftermarknaden i stort. Och frågan är vad som händer i förlängningen? Hur blir det när bilflottan är 10-15 år gammal och reparationer och service är av en sådan art att de kräver att man har tillgång till bilens styrsystem? Är det då Volvo ska skörda frukterna när kunder är låsta till deras märkesverkstäder? Vad händer med den kommande generationen av bilentusiaster som i framtiden vill kunna modifiera och uppgradera sin begagnade Volvo? De kommer inte att kunna skruva på någon av dagens bilar. Och med tanke på turbulensen i bilbranschen, vad händer om Volvo skulle gå i konkurs och det inte finns någon som har tillgång till bilarnas styrelektronik? Eftersom Volvo med sina metoder kraftigt begränsar kundernas valfrihet kanske det är dags att välja ett annat bilmärke nästa gång du byter bil? För det är väl trevligare om bilägaren själv kan välja vilka företag han vill anlita angående det som rör hans egen bil? Det är ju trots allt bilägaren som äger bilen, inte bilfabrikanten.
#728709
Högst troligt att TeSe jobbar för BSR, första inlägget direkt efter registrering. Varför inte uppträda öppet?

Jag förstår att man från eftermarknadens sida tycker att det är dumt av Volvo att göra så här. Det förstör ju hela deras affär. Sett ur Volvo's perspektiv är det inte så kul att betala felsökningar/reparationer pga. problem med eftermarknadsmjukvaror och givetvis vill man behålla kunderna även efter garantitiden. Inget konstigt med det. Det har teleoperatörerna gjort sedan länge. Vill du byta leverantör måste du betala för att låsa upp telefonen.

Tycker att det finns en enkel lösning på det hela. Du får pin-koden mot att du avsäger dig garantin på bilen. För vem vill ha pin-koden som inte har för avsikt att ändra något på bilen? Givetvis vill man bryta mot garantivillkoren samtidigt som man behåller garantin men det är inte längre möjligt...
#728727
Guru skrev:Högst troligt att TeSe jobbar för BSR, första inlägget direkt efter registrering. Varför inte uppträda öppet?
.
Det er jo det han gjør:
"Med anledning av att många kunder hör av sig till oss och undrar varför BSR inte erbjuder trimsatser till vissa nya Volvo-modeller, vill vi nu förklara varför situationen är som den är."
#728752
Flintskallen skrev:tiosiffrig pinkod... jag är ingen expert inom området men en sådan pin borde väl vara enkel ta fram genom "brute force" på en modern dator? eller finns det skydd för detta?
Ett av problemene med brute force er lengden på passordet, er ikke sikker, men tror at ett ekstra tall er en mangedobling av tidsforbruket.
#728771
Vore intressant att köra detta case i Marknadsdomstolen. Volvo skulle efter en dom kunna tvingas ge ut PIN-koden, kanske inte till alla företag och inte till BSR men till verkstäder (som sen kan sälja BSR-trim...)/PH
#728777
Det är trotsallt bara 10000000000 kombinationer. Det borde man kunna räkna igenom rätt fort med en schysst burk. Däremot kanske styrenheten bara låter en göra ett visst antal prov per minut eller nåt sånt som gör det extremt tidskrävande.
#728790
crumpets skrev:Det är trotsallt bara 10000000000 kombinationer. Det borde man kunna räkna igenom rätt fort med en schysst burk. Däremot kanske styrenheten bara låter en göra ett visst antal prov per minut eller nåt sånt som gör det extremt tidskrävande.
Haha... ja, är det tre försök per dygn kan det ju ta ett tag.../PH
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]