Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohnB
Såg nu att frågan gällde FWD MOT AWD :oops: . Då jag även har en C30 så har jag haft förmånen att jämföra denna vinter och med ca 3dm nysnö på gården kunde jag gasa runt obehindrat med min S60 med haldex och C30:in tog sig ca en meter bakåt innan den fastnade. Så om du har budget för AWD satsa på en V70 med haldex eller en XC för ökad markfrigång och ännu bättre komfort på dåliga vägar. Helst en med haldex gen 4.

/John
av V60D5AWDPolestar
Om hon inte gillar att köra fast är väl svaret givet.....
Min sambo som när jag träffade henne knappt visste något om bilar
utöver att det var ett transportmedel kan nu inte vara utan AWD.
av llesrof
Jag skulle aldrig överväga en bruksbil utan AWD och lite högre markfrigång. Men jag är ju lite partisk med tanke på att jag kör XC70.
av oldtimersmc
För tydlighetens skull så handlar det i mitt fall endast om antingen en V70 AWD eller en XC70...
I annat fall så finns det massor av alternativ men då man vet det mesta om volvo óch inte drar sig för att öppna garaget kavla upp ärmarna och fixa det mesta så är det så jag ser det.
Mao det jag inte vet det hjälper ni mig med allt vidimerar mina uppfattningar :wink:
av oldtimersmc
Hon skall inte ut och köra rakt genom skogen utan bara inte vara orolig för att köra fast vid halvdjävliga förhållanden typ någon dec snö
av JohnB
Min förra V70 var en FWD och den krävde i princip att man köpte nya dubbdäck fram varje vinter och ändå var man lika rädd varje gång man skulle korsa ett körfält i en korsning. Jag trodde faktiskt inte att det skulle vara så stor skillnad som det är med att åka AWD. Den ända nackdelen är att man inte märker halkan innan man bromsar :-O) .

/John
Användarvisningsbild
av mhunter
Då är ju svaret solklart, XC70 it is!
av oldtimersmc
JohnB skrev:Min förra V70 var en FWD och den krävde i princip att man köpte nya dubbdäck fram varje vinter och ändå var man lika rädd varje gång man skulle korsa ett körfält i en korsning. Jag trodde faktiskt inte att det skulle vara så stor skillnad som det är med att åka AWD. Den ända nackdelen är att man inte märker halkan innan man bromsar :-O) .

/John
Kan du utvekla det där lite. Av vilken anlednig sliter den framdäck enligt din uppfattning?
Av vilken anledning blev du rädd när du körde genom en korsning? Obs jag är inte spydig bara undrande.
av JohnB
Problemet med min V70 med endast FWD var inte att den käkade däck men för att ta sig fram när det var mycket snö eller väldigt halt behövde man ha fräscha dubbdäck vilket gjorde att man fick byta framdäck minst vartannat år. Samma sak gjorde att man sällan chansade att svänga vänster i en korsning i tät trafik då man inte visste om man skulle hinna över eller snigla fram med hjälplöst spinnande framhjul. Jag har åkt denna vinter med 10 år gamla dubbplockade däck på min S60 AWD och den enda gång jag noterat att det varit halt är när man ska till att bromsa och varje gång jag tagit C30:in har jag funderat över vad det är för fel eftersom det bara slirar hela tiden :D . Poängen med mitt inlägg är att AWD är värt varenda extra droppe i ökad förbrukning och de extra tusenlapparna i inköp. Den enda nackdelen är som jag sagt tidigare att man kan luras att tro att det är bättre fäste än det är och som Scotty brukar säga "You Cannot Change The Laws Of Physics!"

/John
Användarvisningsbild
av Perc
Folk som hävdar att "fyrhjulsdrift inte är nödvändigt" pratar i nattmössan, och folk som köper framhjulsdrivna XC-bilar borde undersökas i hjärnan.

Det är ju just i den situationen som JohnB beskriver som det är så otroligt bra att ha. Bara att kliva på, man kommer nog iväg oavsett vad det är för underlag. Gärna i kombination med automatlåda också. Jag kan ju ta ett exempel ur min vardag: svänga ut från en liten gata på en trafikerad större gata, blankpolerad korsning och uppförsbacke direkt när man kommit ut och har press på att få upp farten. Varje vardagsmorgon vintertid.

Tyvärr har jag aldrig själv lyckats äga nån fyrhjulsdriven bil själv, för jag har alltid en massa annat på önskelistan då jag köper bil och det är svårt att kombinera utan obegränsad budget. Utbudet på begmarknaden blir mycket tunt också.

Fyrhjulsdrift har dock funnits i familjen i över tio år så jag är mycket väl medveten om hur det förändrar körupplevelsen vintertid.

Diameterskillnaden på hjulet blir stor vid R[…]

Kloka tankar! Även om min bil är lastgam[…]

Relä K uppbrunnet.

Sitter där ett relä med 87 och 87b m&ari[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]