Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jackson75
Vojje skrev:Jag skulle inte köpa bilen med mindre än att servicen är gjord på Volvo med originaldelar.
Mycket viktigt med tanke på de långa kamremsintervallerna.
En service gjord på en för mig okänd "liten" verkstad räknar jag som ett fett minus.
Kanske lite surt för TS, men så känner jag.
Du har en poäng där. Man bör vara säker på att verkstaden i fråga som fixar kamremsbytet finns kvar efter några år, ifall något skulle visa sig felgjort under bytet. Det är ju lite tråkigt om remmen rasar, eller nåt annat händer så ventilraset är ett faktum och lokalen där verkstaden tidigare låg är en Rusta butik.
Samtidigt vill jag inte säga att mindre verkstäder skulle göra jobbet sämre än Volvo, man använder säkert Volvo originaldelar också.
Användarvisningsbild
av Jago
Bilen blir du säkert av med lite lättare om du bytt kamrem och pump. Kolla med tex Mekonomen. Jag ska byta på min XC90 där om en vecka.Rem och pump går på 4350:- inkl arbete,så det är inte värt att göra jobbet själv för att spara 1500-2000.
Det anser inte jag iaf.
Bilia skulle ha 10280:- för samma jobb.
Tror knappast att kvaliteten på volvos prylar motsvarar den prisskillnaden.Visst..dom har högre omkostnader:löner,lokaler osv. Men å andra sidan så är reservdelarna säkert kraftigt subventionerade.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Jago skrev:Bilen blir du säkert av med lite lättare om du bytt kamrem och pump. Kolla med tex Mekonomen. Jag ska byta på min XC90 där om en vecka.Rem och pump går på 4350:- inkl arbete,så det är inte värt att göra jobbet själv för att spara 1500-2000.
Det anser inte jag iaf.
Bilia skulle ha 10280:- för samma jobb.
Tror knappast att kvaliteten på volvos prylar motsvarar den prisskillnaden.Visst..dom har högre omkostnader:löner,lokaler osv. Men å andra sidan så är reservdelarna säkert kraftigt subventionerade.
Menar du att det skiljer så mkt mellan Volvo och Mekonomen ? Uj Uj Uj
av dalldall
varför tror vissa att det blir bättre på märkesverkstad? fast dom e bättre på att ta betalt, om det nu e det man e ute efter. visst finns det verkstäder med kontoret på fickan, men många mindre verkstäder bryr sig om kunden på ett helt annat sätt än märkesverkstäderna.
Användarvisningsbild
av Vojje
dalldall skrev:varför tror vissa att det blir bättre på märkesverkstad?
Som köpare vill man ha säkra kort så att man slipper sitta med Svarte Petter.
Som ägare gör man som man vill.
Användarvisningsbild
av Jago
Japp!Rätt så stora skillnader mellan olika Biliaverkstäder med. Dyrast i Göteborg var Sisjön.16900:- skulle dom ha inkl service samtidigt.
Ett annat ex: Behöver en nyckel då transpondern har gett upp.Sisjön ska 3000:- för nyckel och programmering medan Almedal ska 1400:- för samma sak. Sjukt egentligen.Är det inte samma företag?
av Droopy
säger som andra redan sagt, strunt i märkesverkstaden och ta tex Mekonomen, Meca el liknande, tippar på att det är ungefär halva pengen på ett kamremsbyte.

>De flesta som är intresserade av bilen uppskattar att kamremsbytet är gjort, sedan var det är gjort skiter merparten i.

Jag bytte min kamrem på min dåvarande 850 svart på OK för tusen pix och skrev själv in det i serviceboken och sparade kvittot, och köparen var nöjd, bara den var bytt.
Användarvisningsbild
av Vojje
Mekonomen, Meca, Autoexperten brukar inte jag räkna som "mindre verkstad".
Förutsatt att det är fler än två anställda.
Är prisskillnaden så grotesk som ngn skrev, visserligen XC90, så är naturligvis inte Volvo prisvärt jämfört med de tre uppräknade. T.ex. Liljas Bil resp. Göinge Bil som volvohandlarna kan heta där jag bor har mer humana priser än Bilia.
Användarvisningsbild
av Ravi
Vojje skrev:Det handlar inte om att jag skulle sitta på ett icke publicerat test av Testfakta med avseende på olika kamremmars tillförlitlighet, utan om att jag som bilägare och brukare ska kunna förvissa mig om att remmen med säkerhet håller tills 32k-milservicen.
Du, om någon, brukar just framhålla hur viktigt det är att byta remmen i tid, eller snarare i förtid.
Det är naturligtvis minst lika viktigt att inte chansa med kvaliteten på nämnda rem.
Allt för mycket står på spel när man inte har någon maskinskadeförsäkring längre :-)-)

Jepp jag brukar hålla hårt om det med remmen! Vojje du vet vad jag menade med mitt inlägg! Och klart att man ska ha kvalitet på dessa saker och inte skit
Användarvisningsbild
av Vojje
Ravi skrev: Jepp jag brukar hålla hårt om det med remmen! ...klart att man ska ha kvalitet på dessa saker och inte skit
Då är vi överens, minsann :lol:

Diameterskillnaden på hjulet blir stor vid R[…]

Kloka tankar! Även om min bil är lastgam[…]

Relä K uppbrunnet.

Sitter där ett relä med 87 och 87b m&ari[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]