Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mek
#725572
Har haft ovan nämnda bil sedan den var ny och rattat den 9800mil.
Nöjd med komfort och förbrukning, men tycker den är dyr i service.
Nu har det dykt upp ett problem, som jag som icke skruvande känner hopplöshet inför.
Det började med att bilen rycker till och det står " reducerad motoreffekt" i displayen.
Stannar jag Och starta om funkar det finfint i ett par veckor till. Nu har det dock blivit oftare mellan gångerna
Och nu stannar motorn själv också , alltså motorstopp ! Motorn har betäckningen : d4164T. Bilen inlämnad på verkstad och de säger att det troligen har med bränslesystemet att göra men kan inte säga exakt vad det beror på, men fick ett papper som för mig är rena grekiskan.
Det står : " 284 : ECM-P000100 Bränsleflödesreglerventil öppen krets "
Troliga orsaker :
Läckage i bränslesystemet
Igensatt bränslefilter
Skadad bränsletryckgivare
Skadad bränsleflödesventil
Skadad insprutningsventil
Skadad förpump

Eftersom de inte vet, tycker verkstad att man får byta en grej i taget och testa sig fram (givetvis på min bekostnad) något som inte känns helt bra tycker jag.
Jag har försökt googla felkoden på olika forum utan resultat, och till och med försökt googla ovan nämnda motordelar utan resultat.
Så mitt hopp står till er fantastiska "Volvopillare" om det möjligtvis finns någon med erfarenhet av detta problem och ev. Kan förklara vad fasen det är som händer med min bil

Tack på förhand !!
av Mek
#725930
Nytt för dagen är verkstaden bytt bränslefilter till en kostnad av 2300 kr,utan att veta om det hjälper.
Det vet inte jag heller,men är minst sagt skeptisk. Det får tiden utvisa. Utan att veta något om dieselmotorer känns det märkligt med ett igensatt filter om felet bara dyker upp ibland. Är det stopp så är det väl stopp ! Verkar ju vara så att leveransen av soppa uteblir lite då och då.
Då är min tanke och fundering om motorn går ner i reducerat läge om det blir tillfälligt stopp på bränsletillförslen utan att motorn dör, men givaren hinner registrera felkoden p000100 ? Det framkom idag att det även registrerat koden p000200 ,killen visste inte säkert, men mumlade något om att koden kunde ha med "förpumpen" att göra. Tacksam om någon kan bekräfta detta....
Lite logiskt tänkande : Om "förpumpen" (bränslepumpen ? ) tillfälligt slutar leverera soppa borde detta felet kunna uppkomma. Kanske glapp i kablar, eller att den kärvar på något vis.. Och när bilen stannade helt, så gick pumpen inte alls ..
Är detta en rimlig teori, eller bara svammel från min sida ?
Användarvisningsbild
av Bosse78
#725939
Låter väl ganska rimligt... jag hade liknande fel på min gamla 940 och då var det bränslerelät som styr pumpen som va trasig.
Användarvisningsbild
av hollan
#726852
nä de gör det inte
av Tim
#726863
Nej precis, så skippa alla tankarna om att det skulle kunna vara en defekt förpump. Vad är det för verkstad du har varit på som inte har koll på att det inte sitter någon pump i tanken? Har verkstaden kollat igenom alla parametrar som har med bränslet att göra så att dom överenstämmer med börvärdena?
av FSZ
#878208
Kan meddela att även jag har en Volvo V70 DRIVe (2011) med samma problem, dock har den endast gått ca 5400Mil.
Samma felkoder som nedan: ECM-P000100 samt ECM-P000200.
Enligt Volvo har det varit vissa problem med igensatta bränslefilter och min bil fick nytt bränslefilter på garanti.
Har dock inte kört så långt efter bytet ännu, men inga problem so far..

Tycker dock att felsymtomen borde vara mer konstanta om det är bränslefiltret som är igensatt.
Är därför mycket intresserad av att veta hur det gick för dig "mek" efter filterbytet eller hur det gått för någon annan med detta fel.
Eftersom filterbytet skall ske var 6000 mil är det dock inte helt orimligt att problemen kommer strax innan detta intervall.
av FSZ
#879474
Uppdatering:

Jag har nu kört med bilen ca 1 vecka utan några problem, dock fint och torrt väder hela veckan.

Mina problem uppstår främst vid fuktigt väder och jag har haft totalstopp på bilen vid temperaturer runt 0C.
Då har man behövt vänta ett par minuter innan bilen varit möjlig att starta igen.
Väl vid verkstad hittas inga fel.
Därav att jag är mycket skeptisk till att det är bränslefiltret som är grundorsaken till problemet.

Vill gärna dela med mig av de felkoder bilprovningen registrerade:
(EG:8.2.1.1) Omborddiagnossystem, felkod(er) identifierade
P0001 Bränslevolymsregulator, öppen krets
P0002 Bränslevolymsregulator, område/prestanda

Jag har svårt att hålla med om att en […]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]