- lör 02 feb 2013, 10:49
Och de nya effektivare solpanelerna ger också nu runt 40% verkningsgrad istället för 20% och har blivit billigare. Tack vare forskningsstöd på området från staten gick det ganska fort att få fram en bra och effektiv produkt. Det som tidigare gav en anläggning på 6kw ger nu det dubbla. (kolla senaste årens utveckling så är det inte fiktion) 12kw på taket, vid optimala förhållanden laddar jag då faktiskt runt 10Ah 230v.
På vintern då dagarna är korta köper jag grön el från vattenkraft, vindkraft eller de nya våg-kraftverken.. :)
Och jag tror elen kommer bli renare även i övriga Europa framöver. I det här exemplet är det min egen el du får räkna på.. den är ren. (Jag bestämmer förutsättningarna i min egen framtidsvision, så de så!) :lol:
Camel skrev:Men jag pratade ju om den framtid där jag har råd att köpa en Hybrid.. då har jag såklart haft råd att klä taket med solpaneler och även de nya nanobatterierna med nästan ingen lagringsförlust alls. Så medans jag är borta under dagarna laddas mina batterier upp hemma. ;)Spoiler »joel80 skrev:Man kan ju köra vanliga småresor på upp till 5 mil helt på batteri. Men de solpaneler jag tänker mig att jag har på taket den dagen jag har råd att köpa en hybrid blir det väldigt ren el. ;)?Volvo anger 4,5h laddningstid vid 10A säkring. Antar 230V 1-fas vilket blir 10,35 kWh (om effektfaktorn = 1). Det ger ett användbart energiuttag ur batteriet på 8 kWh. Vi kommer fram till en omsättningsförlust i batteriet på 23%.
Om man kommer 5 mil på den energin blir det 1,6 kWh per mil ur batteriet. För detta åtgår 2,1 kWh el ur vägguttaget per mil. Dina solcellspaneler måste kunna ge 10,35 kWh med rimlig laddningstid. Det är relativt stor energimängd för solcellspaneler. De kommer att kosta en hel del.
Det blir svårt att ladda med solenergi på natten. Men om man jobbar nattskift och bilen står hemma mitt på dagen så går det ju. När det är gråmulet kanske du måste komplettera med busskort. Likaså på vintern när det inte är så många soltimmar på dygnet. Man kan kanske tänka sig att ladda batterier i garaget på dagen som man sedan laddar pluginhybriden med. Men då tillkommer ytterligare investeringar och omsättningsförluster och solcellspanelerna måste vara ännu större.
Om vi ger panelerna samma laddningstid måste effekten på dessa vara 2,3 kW ut. Verkningsgraden för dagens solceller ligger som mest på cirka 20 procent. Solinstrålningen i Sverige kan variera mellan 1100 W/m² och ner till några 10-tal W/m² när molntäcket är tjockt. Dvs. solcellspanelernas area måste vara mellan drygt 10 m² till i värsta fall drygt 1000 m². Man hamnar sannolikt kanske uppåt hundra m² solcellspaneler för att i praktiken kunna använda solenergin till att ladda pluginhybriden på ett användbart sätt.
Och de nya effektivare solpanelerna ger också nu runt 40% verkningsgrad istället för 20% och har blivit billigare. Tack vare forskningsstöd på området från staten gick det ganska fort att få fram en bra och effektiv produkt. Det som tidigare gav en anläggning på 6kw ger nu det dubbla. (kolla senaste årens utveckling så är det inte fiktion) 12kw på taket, vid optimala förhållanden laddar jag då faktiskt runt 10Ah 230v.
På vintern då dagarna är korta köper jag grön el från vattenkraft, vindkraft eller de nya våg-kraftverken.. :)
Camel skrev:Du missar den effekt som bilen också tar tillvara vid körning.. Den laddar ju batterierna vid t.ex bromsverkan.joel80 skrev:Och om man idag kan göra V60 dieselbilar som faktiskt drar ner mot 4,5l/100km (uppmätt förbrukning av vissa som kör snålt) så ser jag inte något konstigt i att man skulle kunna mer än halvera det under vissa sträckor om man även har en elmotor.?Volvo anger räckvidd på 900 km med 45 liter diesel vid hybriddrift. Det blir 5 l/100 km. Siffran 1,8 l/100 km kommer från körcykeln som inleds med laddat batteri och som är betydligt kortare än 900 km. Den som tror att det går att köra långresor med en drygt 2 ton tung bil på 1,8 l/100 km kommer sannolikt att bli besviken.
Om man tänker sig att alla småresor man gör faktiskt ger ett nollutsläpp så är det väl inte fantasisiffror att kunna hamna på 1,8l/100km som den e klassad?
I Norden har elen ca 100 g CO2/kWh och i europa är snittet 450 g CO2/kWh. Ett kolkraftverk ligger på ca 800 g CO2/kWh. Då blir siffrorna för pluginhybriden 21 g CO/kWh i norden, 94,5 g CO2/kWh i Europa och 168 g CO2/km om elen kommer från kolkraft. Och detta på småresorna. Pluginhybrider är alltså ingen global lösning. Och Volvos fräckhet att ange 0 g CO2/km framstår som patetisk. Men bilen kanske bara ska säljas i Sverige, Norge och Frankrike som har låga CO2-utsläpp per kWh? Så måste det ju naturligtvis vara. För om man säljer bilen i t.ex. Polen, Tyskland eller Danmark kan en snål fossildriven bil vara bättre för klimatet.
Och jag tror elen kommer bli renare även i övriga Europa framöver. I det här exemplet är det min egen el du får räkna på.. den är ren. (Jag bestämmer förutsättningarna i min egen framtidsvision, så de så!) :lol:
Camel skrev:Klart det är viss glädjekalkyl (precis som min framtidsutopi), man får väl jämföra det med dagens glädjekalkyler. Min bil ska dra 4,5l/100km.. om den här ska dra 1,8l/100km betyder det i allafall att den är bra mycket mer än hälften så snål.
Utsläppen blir ju inte lokala där man kör med en pluginhybrid på eldrift. Men det kvittar på vilken plats man släpper ut CO2. Det hamnar i atmosfären i vilket fall.
Och var säker på att siffrorna i verkligheten blir ännu sämre eftersom körcykeln ger glädjekalkyler. Det kommer sannolikt att gå åt fler kWh per mil i praktiken än vad Volvo anger. Glöm heller inte att momentant kan CO2 från Svensk el vara hög de dagar vi importerar från övriga europa. Eller ska bilen stå dessa perioder? Dessutom kvarstår problemet med all övrig förbrukning ombord i bilen som inte är med i Volvos siffror. Värme i kupén på vintern och kyla på sommaren. Det finns lösningar på detta t.ex. en diesel eller etanoldriven värmare på vintern och att man värmer resp. kyler ner bilen med energi från vägguttaget redan innan start. Men det kostar ju energi oavsett. Och det blir utsläpp oavsett.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13