Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
Jag har en v90 1997 med drygt 25000 mil på mätaren. Nivåregleringen har spökat i flera år, ibland hänger bilen med rumpan på ett tråkigt sätt, medan den vissa dagar fungerar ok. Nya nivåmat-dämpare kostar 3700kr/sida, och jag känner inte för att lägga de pengarna.

Har något provat att ersätta de nivåreglerande dämparna med standarddämpare? Jag vet att artikelnumret på både krängningshämmare och fjäder skiljer sig mellan bilar med respektive utan nivåreglering. Är det risk att jag får märkliga vägegenskaper om jag monterar standard stötdämpare?

Eller går det rent av att renovera nivådämparna med tex nya o-ringar.

Tacksam för svar :D
av rid54
Hej.
Nya standarddämpare hjälper inte hänget, utan då ska en starkare fjäder till (eller två, beroende på hur bakaxeln ser ut). Är priset från Volvo? Jag lät fixa min 964 (96) för avgjort mindre och jag tycker det var absolut värt priset. Suveränt när man drar ett släp eller har bilen full med folk.
Mvh
/RID
Användarvisningsbild
av V9097
Tack för svar.

Starkare fjäder? Jag har den tvärliggande kompositfjädern. Är det den du menar?

Priset är från Volvo, Upplands motor.
av rid54
Jo, jag menade bakfjädern (tvärgående kompositfjäder). Vanliga dämpare ger ju inget lyft utan dämpar bara hjulrörelserna, medan nivomaterna bygger upp tryck tills de sträckts ut till förutbestämd längd (dvs bilen kommer upp till normalhöjden), förutom att de är stötdämpare, alltså. Utan denna lyfthjälp måste man ha en starkare fjäder om man lastar ned bilen, annars blir den låg i bakänden. Jag fick detta fixat på en oberoende verkstad, material 5200 (för båda dämparna) + arbete. Inte billigt iofs, men det blev avgjort bättre...
/RID
Användarvisningsbild
av V9097
Att den säckar lite vid full last kan jag leva med, men jag vill att den ska vara i nivå med lätt last.

Det blir nog oberoende verkstad för min del också, det sparar trots allt några tusen
av rd350
"Hänget" Lligger helt och hållet i de dåliga dämparna, fjädern blir det "aldrig" fel på. Kolla pris på komplett nivåreglering på volvo, då får du mycket bättre pris än att köpa två separata dämpare. (om satsen fortfarande finns) Men fjädern behöver du förmodligen inte skänka en tanke, den håller alltid.
av rid54
Jag kanske har uttryckt mig oklart? Jag menade inte att det var fel på fjädern, men ville få fram att vanliga dämpare inte har någon lyftverkan. Det har inte nivomater heller, förrän de bygger upp trycket vilket sker med hjälp av hjulrörelserna när man kör. Är bilen "låg" utan last kan det bara bero på att fjädern/fjädrarna tröttnat. Har man fungerande nivomater går den upp till normalläge efter en bits körning, men sjunker när den står (tar ett antal timmar).
Mvh
/RID
Användarvisningsbild
av V9097
Tack för era svar. Det lutar åt att jag byter till nya nivåmater, får se om det blir orginal eller pirat.
av Volvo 850 AWD
Jag bytte både fjädrar o dämpare. Det blev kanonbra. Dock sjunker den ned om man lastar mer än det som är "max last". Då funkar det inget vidare med nivåmatic. Om du använder släpvagn / har dragkrok tänk också på att släpvagnens vikt (kg på kulan) påverkar maxlast.
av Midnightblue965
Hej,

Noterade diskussionen om nivomater och dess pris. Har just fått hem två volvo original från http://www.volvopartswebstore.com. Leveranstiden blev cirka tre veckor, beställde 24/3 och kunde hämta ut dom 10/4. Priset blev betydligt bättre än i Sverige, jag betalade, inklusive frakt, tull och importmoms cirka 4000 SEK (500 USD + 910 SEK i import). Nu skall dom bara på bilen också!!!.

Med vänlig hälsning
Staffan
Felkod P24C6 Partikelsensor

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&a[…]

Elpriset

Artikeln i länken säger inget om hur h[…]

Nya skärmarna

Förlåt!!!! Jag var så inne i t&au[…]