Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erikgustafsson
Funderar på att skaffa mig en V70N 2,4D, med 163 hk. Om jag nu skulle få för mig att trimma denna, t.ex. bsr 220hk/479Nm. Vilket är bäst då, manuell eller automat. Pallar automaten vridet utan att trilla ihop direkt?

Mvh
Erik
av haxpet
Som jag har förstått det så är den manuella lådan starkare än automatlådan. Så vid höga vridmoment så är det kanske bättre att ha en manuell.

Men åtminstone på T5:an med automat så finns det någon typ av momentbegränsare på 1:an och 2:ans växel. Jag vet inte hur det är med dieslarna.
Användarvisningsbild
av K-nine
Antar att vi pratar Åm2007. Då har ju V70 2.4D Manuell M56II lådan medans 185 hkr har M66.
M56:an pallar ju inte speciellt mycket.
Då vetef-n om inte Automaten tål mer..eller? :roll:
...men med 470 nm så spelar det väl ingen roll vilken man tar..då man ändå skall byta 2 grr om året :-)
av pierre
Har uppgraderat min V70 06 automat med PPC. Är inte orolig för att automaten ska ta stryk, min förra V70 2,4T 02 automat körde jag 8000 mil med PPC utan några som helst problem med växellådan. Jag har för mig att BSR har moment-begränsat för automatversionen. Har bara hunnit köra några hundra mil ännu men precis som med 2,4T har bränsleförbrukningen ökat. Har nog mest att göra med den förändrade körstilen som PPC inbjuder till.
Diesel PPCn ger inte samma kick som för bensinvarianten, men ändå en klar förbättring. Enda problemet är väl priset för PPC som är i högsta laget. Tror BSR skulle vinna försäljning på att lägga sig på en lägre prisnivå.

Pierre
Användarvisningsbild
av CarMan
forra genrationens diasel var strypt för att lådorna inte klara mer. den nya 6 växlade automaten klarar med & därför ligger nu strypningen däe den ligger.

trimning sker ju alltid på egen risk.
tror ingen har kört tilräckligt långt med nya automaten för att kuna utverdera om den tar skada av att köras med trim.
av erikgustafsson
K-nine skrev:Antar att vi pratar Åm2007. Då har ju V70 2.4D Manuell M56II lådan medans 185 hkr har M66.
M56:an pallar ju inte speciellt mycket.
Vi pratar sprojlans ny 07a, ja.

Vart kan man läsa vad det sitter för olika saker i olika modeller?

det lutar åt en manuell, så vi får väl hoppas att det vill hålla ett tag iaf :roll:
av RobertHalmstad
Funderar på samma sak, om en 2.4d automat eller manuell "tar" en KCR-box trimmning bäst?

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]