- sön 27 jan 2013, 19:15
Mabuse skrev:Att erkänna att ens livsstil påverkar innebär att man även måste ta ansvar för att det ser ut som det gör, och i förlängningen göra något åt det.Ja, det kan givetvis obehagligt när sanningen närmar sig beroende på hur den ser ut. Men oavsett själva sakfrågan om klimathot eller inte så är livsstilen i många stycken inte valfri. Ta t.ex. glesbygdsbor som är bilberoende. Om man ensidigt betraktar bilister som villebråd med ohämmad beskattning eftersom det är halvt kriminellt och klimatfarligt att köra bil så blir det bara otrevligare. Detta eftersom rimliga alternativa transportmöjligheter oftast saknas. Om man dessutom kombinerar detta med att de som tycker sig ha råd att semestra i Thailand bränner upp årsförbrukningar av fossilbränsle till låg skatt med höga CO2-utsläpp som följd, samtidigt som nödvändig bilåkning ska minska och bli dyrare, så blir det bara mera opedagogiskt och patetiskt. Rena sandlådeleken för att uttrycka det på ren svenska.
Mabuse skrev:Personligen är jag övertygad om att det kommer att gå åt helvete, och i det avseendet har jag mestadels gett upp*. Mänskligheten som helhet är för ointelligent och egocentrisk för det mänskliga släktets eget bästa och är dömt att gå under i vilket fall som helst.Tråkigt att du känner det så. Jag tycker faktiskt att gemene man inte ska behöva vara klimatexperter. Om nu klimathotet existerar så ska demokratiskt valda politiker med tydligt pedagogiskt ledarsskap förklara för bilister att man ska dra ner på körningen, bränsleskatten ska höjas, miljöbilsklassningar ändras, osv. Men det fungerar inte så i verkligheten. Särskilt inte när t.ex. semesterresa till andra sidan jordklotet kan ske med lågbeskattad flygfotogen. Och skulle mot förmodan någon politiker gå fram lite för hårt så blir de bortröstade. På det viset har jag också gett upp. Jag har som amatör ingen aning om klimathotet är verklighet eller inte. Men om det skulle vara sant är det ju mindre bra för oss alla. Därför kan jag lyssna med ett öra för att ta del av debatten och förhoppningsvis lära mig mera. Men att rätta hela mitt efter liv efter att vi skulle ha något klimathot hängande över oss gör jag inte. Mycket beroende på att jag ändå inte kan göra så mycket. Men också för att det finns inga tydliga signaler i politiken att jag ska göra det. Även om t.ex. visst fordonsbränsle finns som t.o.m. energimyndigheten hävdar ger lägre CO2-utsläpp än ett annat så ändras ändå miljöbilsdefinitionen så att användandet dessa bränslen inte längre stimuleras. Bara ett exempel av många på ologiskt politik. Det finns många, många exempel som är värre.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."