Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

sssljo skrev:... Tjuvströmmen går ju att kontrollera med att ganska enkelt testinstrument (multimeter), koppla in och kolla kretsarna en och en.
Mäterjag i säkringsboxen när bilen är avstängd? Eller mäter jag nån annan stans? Man tycker ju att spänningen över säkringarna då bilen är avslagen borde vara "noll", men om något tjuvdrar så borde det väl visa sig just vid säkringsboxen... Kanske bara en spänningsprovare (med spets som lyser då det finns spänning i närheten) räcker till att börja med?

Har god tillgång till kalibrerade elektronikmätarmojänger, men att använda dem rätt är inte alltid lätt...
10 amp kommer man långt på i en felsökning.

men somsagt, något drar ström. Stolvärmarna hade jag småkikat på så att strömbrytaren varkligen bryter strömen.
Annars stereon.
Jag tänker att om det tjuvdrar mer än 10 amp så borde det märkas snabbare. Sen kan du koppla in en smart laddare som visar laddsrömmen. Då ser du ju om förbrukningen ligger över 10 amp.
Sitter nog på tändningen då det är en original stereo (TC906?)

Den skall dock bytas så snart jag hämtat min ISO/DIN adapter hos Volvo för friska 158 riksdaler...
Då så, som jag misstänkte... Den sitter på tändningen och går inte att starta då bilen är avstängd. Dock behåller den styrströmmen då bilen är avstängd. Annars skulle jag få knappa in stöldkoden varje gång jag startar bilen (även en liten röd diod som blinkar som indikerar "AntiTheft"). Dock borde inte denna minimala förbrukning påverka starförmågan under det fåtal timmar det handlar om.

Mina misstankar riktas mer mot ECC och stolvärmarna... Stolvärmarna verkar inte fungera eftersom de inte ger någon påtaglig värme om de slås på under färd. Kanske kan något hänt med kontakteringen och någon utav ledarna kanske går emot jord...

ECC'n går att slå på och dioden i paneler lyser grön. Dock svårt att kontrollera funktionen vintertid då man inte har något varmgarage att köra in i.

Vi får helt enkelt se vad uteslutningsmetoden kan ge... Dock ser jag stolvärmarna som boven i dramat just nu,
bara för att kolla. Har du kollat felkoder? troligtvis inget som finns men bara för att vara säker.
Och om du säger att stolvärmen inte funkar så finns det bara 1 svar: tillräckligt med ström kommer inte fram.

Brusten kabel,kortis,brunnit...bara och felsöka. Slå på strömbrytaren med tändningen igång. mät volten till stolen om det finns nåt.
Ericthecarguy på youtube har väldigt bra klipp som visar ett enkelt sätt att felsöka vart bilen tjuvströmar. Voltmeter för att bekräfta att den suger ut el. Sen plockar du säkring för säkring tills tjuvström försvinner. Voila!
Missljud -22 V60 T6

Stämmer att jag inte får ladda i vä[…]

Kollade i kabel stycket vid vänster bakdö[…]

Bakljus XC 60 -18

Det blir byte genom försäkringen av bakl[…]

Bromsrör höger fram

Nu är det luftat och klart och inga läck[…]