Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hulkman
Ska byte skivor och belägg fram på en 850 -96:a.
Inga konstigheter med det, men för att se om något speciellt behövdes så kikade jag i Haynes rep.bok, och där står det under kapitlet om skivdemonteringen att man ska skruva ut de två bultarna ur okhållaren, men att de två måste ersättas med nya vid monteringen. Va? Varför det? Och vad är det för bultar?

Tacksam för hjälp.
av Martinhellström
Har bytt massor med skivor på alla Volvo modeller i modern tid, har aldrig bytt några bultar, varför man rek byte av bultarna är för att bromssystem är viktiga delar pä bilen, och att man bör veta vad man håller på med när man är i bromsarna och rotar, dessa bultar monterades original med gänglåsning för att säkerställa att dom inte lossnar, om du köper nya bultar på Volvo är dom precoatade med gänglåsning, därför vill Haynes + Volvo att du byter bultarna.
Men det är inga problem att återmontera dom gamla bultarna, och dra åt som dom inte gängar upp sig.
När du har överfallet löst, upp med det i skruvstycket och gör det ordentligt rent från rost och skit, smörj in glidytorna med kopparfett, så kommer klossarna att kunna röra sig frittt hela livslängden.
av BGA
Det är som Martinhellström skriver med gängor försedda med gänglåsning. Anledningen till att bultarna har gänglåsning är troligen produktionstekniska. Om maskinen/roboten som monterar skruven har fått fnatt och inte drar till rätt moment eller det kärvar i gängorna så blir i alla fall skruven kvar tack vare "klistret" och felet upptäcks pga oljud eller vid service.
Jag har skruvat med bilar i 55 år och aldrig bytt några skruvar inte ens topplocksbultar till dieslar. Kan man lite teori om skruvar är det inga problem. Skruven skall dras till sträckgränsen inte längre, men sträckgränsen är låååång så åtdragningen kan upprepas många gånger.
Ett exempel. Hjulbultarna drar dom flesta två gånger om året. varför skall vi inte byta dessa? De skall visserligen inte dras in i sträckgränsen men blir det ofta, för vem har koll på åtdragningsmomentet?
Användarvisningsbild
av Sunschreem
BGA skrev:Det är som Martinhellström skriver med gängor försedda med gänglåsning. Anledningen till att bultarna har gänglåsning är troligen produktionstekniska. Om maskinen/roboten som monterar skruven har fått fnatt och inte drar till rätt moment eller det kärvar i gängorna så blir i alla fall skruven kvar tack vare "klistret" och felet upptäcks pga oljud eller vid service.
Jag har skruvat med bilar i 55 år och aldrig bytt några skruvar inte ens topplocksbultar till dieslar. Kan man lite teori om skruvar är det inga problem. Skruven skall dras till sträckgränsen inte längre, men sträckgränsen är låååång så åtdragningen kan upprepas många gånger.
Ett exempel. Hjulbultarna drar dom flesta två gånger om året. varför skall vi inte byta dessa? De skall visserligen inte dras in i sträckgränsen men blir det ofta, för vem har koll på åtdragningsmomentet?
Hjulbultar på alu-fälg ska ju "nypa åt". Det man kollar när manefterdrar såvitt jag vet. Finns ingen anledningen att mordvrida. Har dragit en hjulbult, hade en jävla tur att den gick att få bort med kombitång då den var fin i gängorna o välsmord.

Monterade in slutsteg o baslåda som jag allt[…]

Nu har bilen funkat bra ett par veckor. Min mek b[…]

Ja kanske ska byta den och även vevaxel givar[…]

Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]