Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tommty
dalldall skrev:kvittar vilket gasspjäll det sitter, farthållaren skall reagera direkt ändå!
helt fel.

850/tidiga x70 som har wajern tar det ca 2 sekunder innan motorn börjar accelerera med farhållarens hjälp.
av SubMarine
Lucif3r skrev:
SubMarine skrev:Sugmotorerna har fortfarande det snäckformade insuget efter -98.
Aldrig sett. Det nya insuget är ju för att få plats med det elektroniska gasspjället.
Det elektriska spjället sitter på samma plats som det mekaniska på bilar utan turbo. Insuget kan ju säkert vara omdesignat för att passa det nya gasspjället, men jag syftade mest på formen i mitt förra inlägg.

http://www1.garaget.org/archive/72/7140 ... 102172.jpg
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Tommty skrev:
dalldall skrev:kvittar vilket gasspjäll det sitter, farthållaren skall reagera direkt ändå!
helt fel.

850/tidiga x70 som har wajern tar det ca 2 sekunder innan motorn börjar accelerera med farhållarens hjälp.

jupp, tar ju ett ögonlock innan vaccumklockan byggt upp vaccum :)
av dalldall
isåfall e det en väldigt dålig konstruktion!! min 945 reagerar direkt o alla andra gamla bilar jag haft med farthållare med. min på 850 funkar inte alls.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
dalldall skrev:isåfall e det en väldigt dålig konstruktion!! min 945 reagerar direkt o alla andra gamla bilar jag haft med farthållare med. min på 850 funkar inte alls.

Väldig rolig 945a du hade då. Min gamla 945a tog allt 2-3sec på sig innan farthållaren hade tagit upp slacket i wiren. Likaså alla andra 7/900 jag har kört (det är en del... 7/900 är en populär modell i min årgång :roll: ).

Endast bilar med elektroniskt spjäll hoppar igång direkt, och det säger sig självt då det inte är något mekaniskt som ska röra på sig.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Svar på trådskaperens fråga:
De nya motorerna kom modellår 2000. Bilarna började tillverkas och levereras vecka 20 1999. Motorbeteckningar är 14o hk: B5244 S2, 170 hk:B5244 S och 193 hk:B5244 T. Motorerna har elektroniskt gasspjäll, en tändspole för varje tändstift, variabel kamaxel. Elsystemet på bilarna har can-buss och är kraftigt modifierat. Under detta sista modellår för gamla karossen, fanns åven modellvariant: "Blackline". På pappret var modellår 2000 mycket bättre än föregångarna, men talar man med ägarna så är det si och så med driftsäkerheten. Gasspjället verkar spöka en hel del.
Faktakälla: http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... /info.aspx
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Hasse53 skrev:Svar på trådskaperens fråga:
De nya motorerna kom modellår 2000. Bilarna började tillverkas och levereras vecka 20 1999. Motorbeteckningar är 14o hk: B5244 S2, 170 hk:B5244 S och 193 hk:B5244 T. Motorerna har elektroniskt gasspjäll, en tändspole för varje tändstift, variabel kamaxel. Elsystemet på bilarna har can-buss och är kraftigt modifierat. Under detta sista modellår för gamla karossen, fanns åven modellvariant: "Blackline". På pappret var modellår 2000 mycket bättre än föregångarna, men talar man med ägarna så är det si och så med driftsäkerheten. Gasspjället verkar spöka en hel del.
Helt fel!
Modellår 1999 har elspjäll 164 resp 140 hk på sugisarna och betäckning 2,4 på luckan.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Tungviktarn skrev:
Hasse53 skrev:Svar på trådskaperens fråga:
Helt fel!
Modellår 1999 har elspjäll 164 resp 140 hk på sugisarna och betäckning 2,4 på luckan.
Nja, inte helt fel. Om man är överens om att de gamla motorerna heter B5254 S och B5252 S, så hängde de med t.o.m modellår 1999. Modellår 2000 blev de utbytta till ny motorfamilj enligt ovan. Precis som Tungviktarn säger infördes elektroniska gasspjäll modellår 1999, men på gamla motorn.

Beteckningen 2.4 på bakluckan är knepig att förklara då någon sådan modell inte fanns modellår 1999 om man kan lita på Volvos egen katalog. Men ingenting är omöjligt :) Sena 1999:or har grova rails och klädslar(Valencia) precis som modellår 2000.
Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]