Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Knekten
#719014
Jag vill ha en ljusramp på taket då jag inte vill ha extraljus på stötfångaren.
Gör ett grovt överslag då jag inte är helt säker på hur många watt varje lampa drar. Men jag ska ha 5 lampor, så det blir alltså 500 watt.
Relä för lamporna är givet, hört att vissa kopplar lamporna direkt till ett extra batteri, känns lite sådär att göra så.
Nu till frågan, ska jag stoppa i ett till batteri eller byta till en kralligare generator för att klara lamprona på taket samt resterande del av elen till bilen. Eller båda dessa?

Det är en 740 från 88 som det är tal om.
av Tommty
#719043
extra batteri är att rekommendera.
Säkra av pluskabeln från batteriet till lamporna (MAX 10cm från batteriet)
Sen säkra BÅDA plusändar på kabeln mellan batterierna (MAX 10cm på var sida).

Grovlek, skulle rekomendera minst 21mm2 kabel mellan batterierna isåfall.
Grovlek till lamporna beror på hur du ska koppla dem och hur långt du ska dem.
av Knekten
#719064
Batterikabel har jag på jobbet. Kommer dra en matning från batteriet till de relä som ska användas och sedan säkringar.
Blir nog halogenlampor, ska räkna på det lite senare för att se hur grov kabel jag måste ha.
av Knekten
#719292
svenne61 skrev:Här finns det en tabell man kan beräkna kabelarea

http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php
Har en sådan tabell i verktygsvagnen.
Lucif3r skrev:En större generator är att rekommendera också. 740 har ju ingen värsting-generator direkt :P
Nej, måste bara klura på hur fan jag ska få ner till ett batteri i motorutrymmet!
Så större generator och dubbla batterier borde göra susen för 5 st kraftiga extraljus?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#719334
Skippa extrabatteriet det kommer att göra 0 nytta.

Jag har kört med bortåt 1000 w totalt i ljusen.

Energin som lamporna behöver ska inte behöva dras ur ett batteri som tappar spänning vartefter det lämnar ut ström, du får bara sämre/gulare ljus.

Energin som lamporna behöver ska genereas i generatorn och sedan föras över direkt med minsta möjliga förlust.

Jag lade i en generator som gav nästan 200 A istället och drog feta ledningar mellan generatorn och lamporna. + hade bara ett bra kvalitetsbatteri.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
#719336
Tänk på att två batterier måste ha samma status om det skall vara någon idé. Ett dåligt batteri "drar ner" hela batterikretsen. Alltså: Om du har ett bra batteri t.ex 1 - 2 år gammal och ett äldre 7 - 8 år gammalt så blir hela kretsen inte bättre än det gamla batteriet. Satsa därför på ett större batteri och backa inte för att bygga om batterihållaren om det skulle behövas.
Satsa också på en större generator, så stor som får plats. Dom flesta bilgeneratorena har ungefär samma ytterdiameter. Dom växer på längden med ökad effekt.
Generatorer och batterier till dieselmotorer är alltid större i jämförelse med en bensinmotor av samma cylindervolym.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#719338
Här har du en 200A ...... den ger nog med ström så så du inte behöver tappa spänning och suga ur ett eller flera batterier medans du kör....

Då kan du få 14 V till lamporna, det finns inga bilbatterer som ger 14 volt ut och 200 A

http://www.startmotor.se/ItemInfo?itemI ... r+14V+200A
Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]