Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av P1800rules
850 2,5S -96 16300mil. microrycker/ tvekar ngt vid acc. Tomgång försvinner ibland, oftas vid varm motor. Kan avhjälpas med rusning oftast. Volvo har haft nere spjällhuset och gjort rent, blev bättre ett tag. Dom hittar inga andra fel (tomgångsmotor/spjällhusgivare etc). Någon som har erf?
av jorevf
P1800rules skrev:850 2,5S -96 16300mil. microrycker/ tvekar ngt vid acc. Tomgång försvinner ibland, oftas vid varm motor. Kan avhjälpas med rusning oftast. Volvo har haft nere spjällhuset och gjort rent, blev bättre ett tag. Dom hittar inga andra fel (tomgångsmotor/spjällhusgivare etc). Någon som har erf?
Välkommen till de ryckigas klubb...

Jag har samma typ av 850 med samma typ av fel..
Följande är lite vad jag har gjort men till ingen förbättring..
Tändstift, tändkablar, fördelar lock, bränsle filter, luftfilter, gjort rent spjäll huset, bytt tomgångs motor med mera..
Fortfarande samma problem..

Det jag inte har bytt men funderar på är temperatur sensorn som sitter efter luft filter burken..
Artnr:1389556

När min bil är kall så går den bra, men så fort den blir varmare så framkommer felet..
Men bara på varvtal under 2500 ungefär, allt över det så snurrar det på bra..

mvh
jorevf
Användarvisningsbild
av ankman
Har ni kollat om det finns någon fel cod.. Om det är någon givare som säger ifrån..
Användarvisningsbild
av Ecke38
En kompis till mig har en 850-96 som han hade in på service,när han fick igen den gick den ryckigt.

Det visade att verstaden hade satt in fel stift.
Så han for tillbaks och fick rätt stift-gick hur bra som helst sen........
av Rob1
P1800rules skrev:850 2,5S -96 16300mil. microrycker/ tvekar ngt vid acc. Tomgång försvinner ibland, oftas vid varm motor. Kan avhjälpas med rusning oftast. Volvo har haft nere spjällhuset och gjort rent, blev bättre ett tag. Dom hittar inga andra fel (tomgångsmotor/spjällhusgivare etc). Någon som har erf?
Prøv dette: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2263#72263
Er "nesten" helt sikker på at det er dette som er problemet hos deg...

:wink:
av jorevf
jorevf skrev:
Välkommen till de ryckigas klubb...

Jag har samma typ av 850 med samma typ av fel..
Följande är lite vad jag har gjort men till ingen förbättring..
Tändstift, tändkablar, fördelar lock, bränsle filter, luftfilter, gjort rent spjäll huset, bytt tomgångs motor med mera..
Fortfarande samma problem..

Det jag inte har bytt men funderar på är temperatur sensorn som sitter efter luft filter burken..
Artnr:1389556

När min bil är kall så går den bra, men så fort den blir varmare så framkommer felet..
Men bara på varvtal under 2500 ungefär, allt över det så snurrar det på bra..

mvh
jorevf

Jag har löst mitt bekymmer med ryckig gång....

-- -- -- --

Jag vet inte om du har löst ditt bekymmer.
Men jag har haft samma problem med min 850, jag har bytt snudd på allt, utan att det löst problemet.
Det har blivit bättre, men inte tillräckligt..

Sedan pratade jag med en kompis som heter Kim om mitt bekymmer då förklara han så här.

Att bilen går bra när den är kall, är för att datorn kör kallstarts programmet och ger bilen mer bensin, när den blir varm, så kör den standard programmet och då ger den mindre soppa, problemet sitter i spridarna, och det är stor risk att de är smutsiga.

Så jag lånade hans ultraljuds rengörare, och köpte Petrolium avfettning. (Får inte vara den ekologiska, den måste innehålla bensin)
Jag monterade loss spridarna och tvätta dem i denna apparat i drygt 10minuter, sedan blåste jag rent dem och monterade dem igen, och vipps så fungerade motorn som den gjorde i början..

Kan säga att jag har kört sån där STP sörja tidigare, (injection clean) som inte har hjälpt, men efter detta kanske man skall köra injection clean en gång i månaden för att motverka beläggningar i spridarna..

Så hoppas att detta kan hjälpa dig..

Mvh
Freddie
Användarvisningsbild
av kimmer
Øj øj øj, jag gik og troede jag var den sista mand på jorden med ryckig gång på V70 årg. 98.
I morgen skal bilen på värksted og og nu kan jag beretta mekanikeren om hur han skal hitta fel....kanske :wink:
Min Volvo rycker som p1800rules med flere og jag tror mest på at smusiga spridara.
Har lit garanti på bilen kvar, så det är nu bilen skal god som ny :D

Venlig hilsen
Kim, Danmark.
Användarvisningsbild
av kimmer
Just väret hos mekaniker, dom hittat en felkode :D . En deffekt på en av dom fyra impulsgivara (impulsgiver på dk :oops: ) gör at varvcensoren inte kan arbete som den skal. Motor og min gaspedal prata inte samme språk.
Nu hoppas jag bara, at den hittate felen ER problemet och jag inte for ryckig köring efter byttat på nästa måndag :???:
Kim, Danmark
XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&ar[…]