Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xc70brun
fungerar fyhjulsdriften så funkar vinkelväxeln, annars kollar man lättast genom att vrida på kardanen men framhjulen i marken och bakhjulen i luften ,med släppt handbroms.Kardanen ska inte gå att snurra på på nåt sätt,lite glapp kan förekomma.
vinkelväxeln sitter mellan växelådan och kardanaxeln,hylsan förbinder vinkelväxeln och växelådan,den kan man inte se utan att demontera vinkelväxeln.
Vist är det olja i vinkelväxeln men den är sluten och behövs ej bytas,har aldrig hört någon fylla på,kan ju förekomma om den läckt ut isåfall,men packbocksarna brukar hålla längre än själva växeln.
Vinkelväxeln ger sig ofta på Haldex bilar om man kör på halt underlag och gasar mycket,Haldexen går in så snabbt, så den mycket underdimitionerade
växeln eller hylsan slits sönder,var ej så vanligt på bilarna med viscokoppling pga att den kommer in mjukt och ej påfrästar växeln så hårt.

Volvo säger såklart att det är mycket bättre grejer nu,men var och provkörde en xc60 2012a innan jul på volvo,bilen hade gått 1000 mil.
Det var bra med snö ute och jag testade den i en uppförsbacke,det fanns inte en tillstymmelse till fyrhjulsdrift i bilen,framhjulen stod bara och spann,den kom ingenstans,trodde att dom lurades och jag fick en 2wd modell(hur den nu kan säljas i det)så jag var tvungen att krypa under och kolla,jo då den(skulle ha varit fyrhjulsdriven)

Har idag en xc70 02 med visco,när jag köpte den för sju år sedan så böt jag ut vinkelväxel och visco för det fungerade självklart inte,Har gått perfekt sedan dess,kör mycket i fjällen och fyrjulsdriften fungerar perfekt,Men man får hela tiden ha i baktanke att det är en volvo och man får ta det lite lungt.
Vi hade en xc70 06 på jobbet som vi böt vinkelväxel på tre gånger.
Användarvisningsbild
av Andreas2012
xc70brun skrev:fungerar fyhjulsdriften så funkar vinkelväxeln, annars kollar man lättast genom att vrida på kardanen men framhjulen i marken och bakhjulen i luften ,med släppt handbroms.Kardanen ska inte gå att snurra på på nåt sätt,lite glapp kan förekomma.
vinkelväxeln sitter mellan växelådan och kardanaxeln,hylsan förbinder vinkelväxeln och växelådan,den kan man inte se utan att demontera vinkelväxeln.
Vist är det olja i vinkelväxeln men den är sluten och behövs ej bytas,har aldrig hört någon fylla på,kan ju förekomma om den läckt ut isåfall,men packbocksarna brukar hålla längre än själva växeln.
Vinkelväxeln ger sig ofta på Haldex bilar om man kör på halt underlag och gasar mycket,Haldexen går in så snabbt, så den mycket underdimitionerade
växeln eller hylsan slits sönder,var ej så vanligt på bilarna med viscokoppling pga att den kommer in mjukt och ej påfrästar växeln så hårt.

Volvo säger såklart att det är mycket bättre grejer nu,men var och provkörde en xc60 2012a innan jul på volvo,bilen hade gått 1000 mil.
Det var bra med snö ute och jag testade den i en uppförsbacke,det fanns inte en tillstymmelse till fyrhjulsdrift i bilen,framhjulen stod bara och spann,den kom ingenstans,trodde att dom lurades och jag fick en 2wd modell(hur den nu kan säljas i det)så jag var tvungen att krypa under och kolla,jo då den(skulle ha varit fyrhjulsdriven)

Har idag en xc70 02 med visco,när jag köpte den för sju år sedan så böt jag ut vinkelväxel och visco för det fungerade självklart inte,Har gått perfekt sedan dess,kör mycket i fjällen och fyrjulsdriften fungerar perfekt,Men man får hela tiden ha i baktanke att det är en volvo och man får ta det lite lungt.
Vi hade en xc70 06 på jobbet som vi böt vinkelväxel på tre gånger.
Tackar för infon, så kan man säga att om man inte har ett uppenbart läckage så behöver man inte fylla på olja i vinkelväxeln? Hur ofta/med vilken regelbundenhet ska man byta oljan i växellådan?
av llesrof
"Vi hade en xc70 06 på jobbet som vi böt vinkelväxel på tre gånger."
Hur tusan behandlar ni den stackars bilen? Min 06:a har rullat 15200 mil och vinkelväxeln håller utmärkt. Min lokala verkstad har servat ev en V70XC sedan den var ny 2002. Den har rullat över 50000 mil och varken vinkelväxel eller visco har behövt bytas. Allt handlar om hur man behandlar sina saker.

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]