Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kja002
#1635
Kan någon hjälpa mig, har en T4 -99, som är medkörd 95tkm.
Vissa gånger då jag stannar och motorn gåt på tomgång, händer följande: tomgången sjunker till ca 1100rpm, senad om en stund till 800rpm (vilket är normalt), men sedan så kan det ytterligare om en dtund sjunka till ca 700-750 rpm, nu börjar hela bilen skaka. Ibland går den ävel lägre så att varv räknaren visar 500, då gör kontroll systemet nåt så varvet skjuter upp till 1500 och så faller det igen till 500, så håller den på, tills den stannar. Att gasa emellan hjälper så länge som gasen ligger på och vrven är över 1500 men efter att jag släpper gasen händer samma sak 500-1500rpm pumppande börjar.

Har någon några goda tips?
av andezon
#1673
kolla slangen till tomgångsmotorn är denna hel så låt volvo ladda ner ny mjukvara med vemsen till din motorstyrenhet.... men kolla slangen först detta är vanligt
av Cissi
#7162
tror att det är tomgångsmotorn som håller på att lägga av. Min v40 gjorde likadant innan jag sålde den, har för mig att köparen sa att det var problemet.

I dag fikk min Volvo en rostskyddsbehandling, av m[…]

@Malmstroem , Jag vet inte om du syftar p&arin[…]

kanske ta tåget istället, bil behö[…]

Robin Hood (bör ha varit d&aum[…]