Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andis
Ja jag tror också att diesel är betydligt billigare att köra med i en XC90 om man kör mer än 600 mil per år.

Vi har haft en Lexus suv som är liknade XC90 i storlek med V6 bensin i den tog 1,35 landsväg och 1,6-1,8 i blandad körning för mig när jag körde den. Blandad körning mestadels landsväg även där 1,35 l/mil och då kör jag inte speciellt hårt utan håller bara tempot i trafiken. Men sitter inte och tänker på att snudda gasen vid varenda start. Gjorde ingen större skillnad på den heller när vi testa att snygga med den.

Framförallt är dieseln inte så känslig för stads körning där bensinarna brukar kunna gå upp rejält.

Den ena av dom två polarna jag har som haft XC90 2,5T kördes av hans fru just till dagis, affären och liknade i snudd på 10 års tid och han säger 1,4 var snittet för dom i sån körning.

Men drygar man ut det med mestadels landsväg i 80 km/h och smyger på gasen kan man nog hålla ner den siffran lite. Men vill man köra så?

Försök få test kör en en lite längre tripp och se vart dit kör sätt gör att förbrukningen landar. Så brukar jag göra när jag köper bil. Om jag vet att jag ska köra mycket med bilen.

Med vänlig hälsning,
Andis
Senast redigerad av 2 Andis, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Lilja
En fråga angående allt det här. Hur mycket kostar det ungefär att få spolat växellådan och fått i ny mjukvara etc på säg Bilia t.ex.? Ska vara en märkesverkstad inget hemmameck.
Användarvisningsbild
av gooose
Lilja skrev:En fråga angående allt det här. Hur mycket kostar det ungefär att få spolat växellådan och fått i ny mjukvara etc på säg Bilia t.ex.? Ska vara en märkesverkstad inget hemmameck.

Svårt att ge ett exakt pris då det varierar i hur mycket olja det går åt
Jag brukar skölja till det kommer "ren" olja ur lådan mao samma färg på oljan som jag häller i ungefär Så noggrann är jag då det före kommer växlings problem med lådan och då kan det bli mellan 12-20 liter olja
Oftast vid problem så är ju oxo oljan mer skiten
Men är det inga problem och du bara vill ha oljan sköljd så någonstans mellan 9-13 liter brukar det vanligtvis bli

I samband med detta så uppgraderar jag alltid (om det går) TCM+ECM =Automat+motor styrenheten
Detta brukar ligga någon stans 3200-3800:- Då brukar oljan kosta ca 160:- litern mao 12 liter 1920:-+ 2 st programvaror inkl prog ca 800:-
om du servar regelbundet hos volvo åf så har du troligen fått senaste program iom Service 2.0 då behövs bara sköljningen

Detta är oljan som volvo tillhanda håller för åf den heter 1161540 på 1 lit 1161640 på 4 lit
Sedan finns det en annan olja som vissa åf säljer men den kostar mer runt 185:-lit Detta är en castrol olja om jag inte minns fel

//Gooose
Användarvisningsbild
av Lilja
gooose skrev:
Lilja skrev:En fråga angående allt det här. Hur mycket kostar det ungefär att få spolat växellådan och fått i ny mjukvara etc på säg Bilia t.ex.? Ska vara en märkesverkstad inget hemmameck.

Jag brukar skölja till det kommer "ren" olja ur lådan mao samma färg på oljan som jag häller i ungefär Så noggrann är jag då det före kommer växlings problem med lådan och då kan det bli mellan 12-20 liter olja
Men är det inga problem och du bara vill ha oljan sköljd så någonstans mellan 9-13 liter brukar det vanligtvis bli

I samband med detta så uppgraderar jag alltid (om det går) TCM+ECM =Automat+motor styrenheten
Detta brukar ligga någon stans 3200-3800:- Då brukar oljan kosta ca 160:- litern mao 12 liter 1920:-+ 2 st programvaror inkl prog ca 800:-
om du servar regelbundet hos volvo åf så har du troligen fått senaste program iom Service 2.0 då behövs bara sköljningen

Detta är oljan som volvo tillhanda håller för åf den heter 1161540 på 1 lit 1161640 på 4 lit
Sedan finns det en annan olja som vissa åf säljer men den kostar mer runt 185:-lit Detta är en castrol olja om jag inte minns fel

//Gooose
Men om bilen är servad regelbundet enligt serviceboken blir inte växellådan spolad också vid rätt intervaller? Eller ska man göra det ännu oftare än vad servicen säger?
Har nämligen en kompis som hade tänkt sälja sin frus XC90 så blir det inget med denna andra jag länkade så köper jag eventuellt den istället, men vet inte alls hur det är med servicarna på den så kanske kan vara idé att få spolat lådan iallafall. Eller vågar man vänta tills nästa service och göra allt samtidigt?
Användarvisningsbild
av mhunter
Lilja skrev:
gooose skrev:

//Gooose
Men om bilen är servad regelbundet enligt serviceboken blir inte växellådan spolad också vid rätt intervaller? Eller ska man göra det ännu oftare än vad servicen säger?
Har nämligen en kompis som hade tänkt sälja sin frus XC90 så blir det inget med denna andra jag länkade så köper jag eventuellt den istället, men vet inte alls hur det är med servicarna på den så kanske kan vara idé att få spolat lådan iallafall. Eller vågar man vänta tills nästa service och göra allt samtidigt?
Oljebyte/spolning finns inte med alls i servicschema/intervaller för personbilar, endast för taxi/utrycknings och dragtjänstefordon. Så, det är extremt sällan lådorna spolats på privatbilar, om det inte skett av ägarna själva. Känns den bra, och du köper den, så kan du ju göra/låta utföra en spolning för att vara på säkra sidan eller veta att oljan är fin/bra.
Lycka till, underbar bil
Användarvisningsbild
av Lilja
Var precis iväg och tittade på den XC90n jag länkade tidigare.
Verkar helt okej, lite småfel hittade jag dock. Spricka i vindrutan, dock erbjöd sig säljaren att stå för hälften av självrisken. Sen märkte jag också när jag provkörde något obalans vid inbromsning, alltså lite rystande men inte i ratten. Tror förmodligen en eller två skivor bak som är sneda. Dock var det inte så allvarligt att jag hade brytt mig om det förrän det är dags att byta klotsar.
Dock är bilen helt nybesiktigad och ny styrled och handbromsbackar blev bytta efter det så det är väl bra.
En annan grej dock jag påpekade var att det är en 05a som gått 16550 mil men aldrig bytt kamrem. Säljaren sa att man ska byta kamrem på 18.000 mil så att det är några mil kvar, men finns det inte en tidsintervall också? Enligt honom fanns inte det men jag vet att min gamla bil hade det. Och om det behöver göras vad ligger priset isåfall på om man ska byta t.ex. vattenpump också?
av Andreas123
Är de inte 8 eller 10 år på remmen.va åxå å sneglade på några xc90 hoss bilhandlarn,då är man välkommen när man tittar på svårsålda bilar märkte jag.
//andreas
av Svarte
Jag spolade min låda utan kvitto på volvo. Var inte rädd att fråga, många som fixar sånt billigt. Det kosta mig 1500:- istället för 3800:-.
Väl sparade slantar :)
Användarvisningsbild
av gooose
Lilja skrev:Var precis iväg och tittade på den XC90n jag länkade tidigare.
Verkar helt okej, lite småfel hittade jag dock. Spricka i vindrutan, dock erbjöd sig säljaren att stå för hälften av självrisken. Sen märkte jag också när jag provkörde något obalans vid inbromsning, alltså lite rystande men inte i ratten. Tror förmodligen en eller två skivor bak som är sneda. Dock var det inte så allvarligt att jag hade brytt mig om det förrän det är dags att byta klotsar.
Dock är bilen helt nybesiktigad och ny styrled och handbromsbackar blev bytta efter det så det är väl bra.
En annan grej dock jag påpekade var att det är en 05a som gått 16550 mil men aldrig bytt kamrem. Säljaren sa att man ska byta kamrem på 18.000 mil så att det är några mil kvar, men finns det inte en tidsintervall också? Enligt honom fanns inte det men jag vet att min gamla bil hade det. Och om det behöver göras vad ligger priset isåfall på om man ska byta t.ex. vattenpump också?

Vatten pumpen kan du ta vid det andra rem bytet vid 36000 mil inga problem med volvos orginal vattenpumpar

Jag tar för givet att det är en 2,5T du kollat på och då stämmer det han säger med mil dock finnes en ålders gräns på 10 år

//Gooose
Användarvisningsbild
av Lilja
Så då var det gjort. Har köpt bilen nu ville inte vela längre behöver en bil ganska desperat :)
Ska hämta den imorron kan posta lite bilder om ni vill se
Tack för all hjälp iallafall

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]