Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av karnaa
Jag har beslutat att skippa att lämna in min bil varje år för service och tänker låta min far göra det,då jag ändå tänk behålla bilen länge.
Han har 45års erfarenhet och kan det mesta om bilar.
Yes! Jag vet att det ev. säker värdet,men har tänkt att byta olja 1-2ggr per år,och sen byta bromsolja m.m.
Skaffat en egen serviceanteckningsbok där jag tänker fylla i allt som görs.

På 6000 mil service görs väl följande
Oljebyte plus filter
Kupé filter
Luftfilter
Tändstift

Är det något annat förutom genomgång av bromsar m.m.

Tänkte köpa allt på Mekonomen imorgon.
Olja Castrol EDGE (FST) 0W-30 A5/B5 (a) eller andra förslag?
Kupéfilter Mahle
Luftfilter Mahle
Tändstift (satt i min fars som gått 3300mil (då han bytt till annan typ för gasbilar)
Kan bara rekommendera att du köper oljan från mapodo.de alternativt oeldepot24.de.

Castrol Edge 0W-30 A5/B5 kostar ganska exakt 100 kr litern där, jämfört med 240 kr litern på Mekonomen. Även om du räknar med fraktkostnaden på ca 180 kr blir detta billigare än att köpa olja på Biltema. Fraktkostnaden är dessutom lika ända upp till 20 liter, vilket gör att du sparar än mer om du beställer 20 liter på ett bräde istället för att köpa tex 6 liter nu och 6 liter nästa år.
Kanon stort tack! skall kolla in de sidorna.
Dock så skall jag nog köra Mobil1 5w 50 då tanken är att byta oftare.
Passar på att köpa 20liter då.

Angående tändstiften,så har de max gått max 3300mil och såg hur fina ut som helst,skall nog byta till nästa vinter ändå.

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]